30 uzlů? 40 uzlů? Spinaker?
Do jak silného větru můžete vytáhnout spinaker? Tedy abyste ho dokázali také v pořádku stáhnout. Ptali jsme se Milana Koláčka.
Bohemia Praha Debra vedená Milanem Koláčkem, byla jednou z mála lodí Rolex Middle Sea Race 2018, která dokázala uvést v silném větru spinaker. Díky tomu vyhrála ORC a byla druhá v IRC. Šlo o historický úspěch našich barev Bylo to na hraně, nebo by Milan zavelel a spinaker by se tahal i v silnějším větru.
Milane, kolik vám během cesty od Favignany k Lampeduse foukalo?
Pokud jsem měl čas to sledovat, foukalo nám cca od 28 do 37 uzlů. Vlny sice byly celkem vysoké, ale stav moře nebyl chaotický. To bylo pro naše rozhodnutí také důležité.
Předpokládám, že jste vezli menší spinaker.
Ano, vezli jsme menší spinaker.
A do kolika uzlů bys tuto plachtu tahal?
Nezáleží jen na větru, ale jak už jsem se zmínil i na stavu moře. Pokud by byl stav přijatelný, zřejmě bychom ho vytáhli cca do 40 uzlů větru. Myslím, že bychom ho uvezli. Otázkou je, jak dlouho bych v takových podmínkách vydržel u kormidla. Je nezbytné maximální soustředění.
Vezli jste spinaker po celou dobu od Favignany k Lampeduse?
Celou dobu ne. Na halzy jsme ho raději stahovali. Také proto, že jsme měli rozbitou koncovku spinakerového pně. Při halze u Pantalerie zůstal nějaký čas dole a šel jsem si na 20 minut odpočinout.
Jak je možné, že ostatní spinakery neuvezli?
Na vině je i konstrukce lodí. Figaro je povedená, rychlá, hbitá a lehká jachta. Díky tomu jde bez potíží do skluzu a letí po vlnách. I v náročných podmínkách se skvěle kormidluje. Stačí malé pohyby kormidlem a loď poslouchá. U pomalých lodí je to v podobných podmínkách za kormidlem velký boj. Výsledkem je častější nezvládnutí jachty. A to jsou za těchto podmínek chvíle, kdy nevydrží materiál. Navíc rychlá loď znamená slabší zdánlivý vítr, protože skutečnému větru rychleji ujíždíte.
A jaká byla během 170 mil dlouhého surfování vaše nejvyšší rychlost?
Neměl jsem čas se koukat na budíky. Ale po závodě jsme objevili v přístrojích rychlost 24,8 uzlu. Opakuji ještě jednou. Tu rychlost jsem neviděl, byla zaznamenána v přístrojích. Ale vzhledem k tomu, že 20 není na Figaru něčím zcela výjimečným, tak i toto je možné. Na 10 m dlouhou jachtu je to slušné, že?
Foto Pavel Nesvadba
12077
Související články
12. místo, kvalifikace na Transat Café l'OR splněna
12. místo, kvalifikace na Transat Café l'OR splněna
Dnes ráno ve 04:57 projeli v Hortě cílem první etapy závodu Les Sables – Horta Milan Koláček s Pierrem Brasseurem na 12. místě. Za vítězným duem Rosetti/Sericano zaostali jen o 2 hodiny a 47 minut. To hlavní se podařilo.
400 mil za 24 hodin a složitá situace mezi ostrovy
400 mil za 24 hodin a složitá situace mezi ostrovy
Do cíle Les Sables – Horta zbývá Koláčkovi s Brasseurem 188 mil a nyní plují na 10. místě. Blíží se do závětří ostrova Sao Miguel a situace bude složitá.
Zběsilá jízda, naši již devátí (video)
Zběsilá jízda, naši již devátí (video)
Za posledních 24 hodin upluli Koláček s Brasseurem 377 mil. Jen 3 lodě z celého startovního pole byly rychlejší. Nejrychlejší Italové Rosetti a Sericano upluli 383,3 míle.