Zodpovědnost za kotevní bóje
Vyvážete se na kotevní bóji a v noci i s bójí odjedete někam, kde jste být nechtěli. Kdo je odpovědný za vzniklé škody?
I když za stání na kotevní bóji vás v jedné nejmenované zemi oškubou jako kuře, přesto nepočítejte s tím, že vám vzniklé škody někdo uhradí. I když stojíte na bóji, je to vaše odpovědnost a vaše starost.
I když s tím možná nebudete souhlasit, má to svoji logiku. Pokud by měl majitel bójí odpovídat za škody vzniklé na lodích na místě vyvázaných, zřejmě by musel dále zdražit. Pojištění jachet stojících na 20 bójích by se vyšplhalo do astronomických částek. Navíc by ve chvíli, kdy by hrozil silnější vítr, majitelé bójí nechtěli riskovat a nenechali by vás vyvázat. Za bouřlivého počasí by nebylo kde stát.
Koneckonců pokud si stoupnete v Praze s autem k chodníku a zaplatíte parkovné, nikdo vám neručí za to, že za bouřky se nezlomí na nedaleko rostoucím javoru větev.
Pokud tedy chcete mít za špatného počasí jistotu, máme pro vás několik rad.
Je-li to možné, zkontrolujte si, v jakém stavu je kotevní bóje.
Vyvažte se dvěma lany. Pokud jde o bóji, na které se vyvazuje za vršek, jedním lanem se vyvažte za vršek a druhým (pokud je to možné) za lano pod bójí.
Za bouřlivého počasí držte kotevní hlídky. V extrémním počasí mějte navíc nastartovaný motor.
Uvědomte si, že pokud při vyvázání na bóji cokoli povolí, další dění bude mimořádně rychlé. Minuta nutná k nastartování motoru může být příliš dlouhá.
4868
Související články
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Stojíte v zátoce na bóji. V noci fouká. Máte smůlu, vylosovali jste si kus, který už byl starý a unavený. Lano bóje se přetrhlo a vy jste s lodí skončili na břehu. Škody na lodi, kauce je pryč. Kdo nese odpovědnost za vzniklé škody?
Pozor na nebezpečné vyvázání
Pozor na nebezpečné vyvázání
Prohlédnete-li si jachty stojící vyvázané na bojích, mnohé jsou vyvázané velmi nebezpečně. Nebezpečněji, než kdyby stály špatně zakotvené.
Pozor! Nebezpečí!
Pozor! Nebezpečí!
Vyvázání na bóji je na mnoha místech nejčastějším způsobem stání. Minimálně 50 % skipperů přitom dělá chybu, která snadno může skončit ztrátou lodi.