Znovu plachty na nákladní lodě
Norská firma Yara Marine Technologies ve spolupráci s britskou BAR Technologies připravují návrat plachet na paluby nákladních lodí. Nabízejí řešení, které sníží spotřebu paliva až o 30 %.
Pro laika se nemusí zdát třetinové snížení spotřeby paliva dostatečné, ale podívejme se na spotřebu jedné lodě za den. Vezmeme-li v úvahu jednu z největších kontejnerovek Emma Maersk, která má motor o výkonu 107 000 hp, tak denní spotřeba paliva je kolem 200 tun. Úspory by u podobného motoru činili cca 60 tun paliva denně. Vím, že na kontejnerovku plachtu nevytáhneš, ale pro příklad je to dobré.
Yara Marine bude nabízet řešení nazvané WindWings. Bude se starat nejen o jeho instalaci na nákladní lodě, ale také o servis. BAR Technologies bude mít na starosti další vývoj a optimalizaci celé technologie.
Připomínám, že firma BAR Technologies má své kořeny ve sportu, respektive v Americkém poháru. Vznikla v roce 2016 u britského týmu pro Americas Cup BAR. Tým pracoval na vývoji lodě, foilů a plachet na závodní týmovou loď a byl založena olympijským vítězem Benem Ainsliem
Firma Yara International, pod kterou Yara Marine patří, je koncern, který vyrábí například hnojiva. Vlastní také inovativní robotickou loď Yara Birkenland, která převáží vyrobená hnojiva z továrny do přístavu.
Grafika Yara Marine Technologies
2162