Zimování jachty, příslušenství
V předchozích dvou dílech jsme se zabývali sezónními pracemi na palubě a v podpalubí. Speciální kapitolu si ale zasluhuje také příslušenství, které jsme dosud nezmínili, jako jsou kotva či záchranné vesty. Jak je tedy připravit na zimu?
Dvakrát myj, jednou maž
Bloky, kladky a kliky opláchneme sladkou vodou, případně promažeme nebo nastříkáme olejem. Neplatí to však pro vozíky s kuličkovými ložisky typu delrin, ty se nemažou.
Kotvu a řetěz vypereme ve vodě, necháme proschnout a uložíme. Je-li pozink ohlodán zubem času, můžeme nechat pozinkovat. Kotevní naviják promažeme.
Záchranné ostrůvky zvenku očistíme a uložíme do sucha. V případě, že se blíží čas jejich revize, necháme je zrevidovat ještě na podzim. Kdo chce mít absolutní jistotu, dává je na inspekci každoročně. Například tlaková láhev se vzduchem se může difuzí částečně vyprázdnit.
Záchranné vesty můžeme vyprat ve vodě kolem 30 °C s pracím prostředkem na vlnu. Následně necháme uschnout a v suchu uskladníme. Vesty s automatickým nafukováním buď necháme zkontrolovat, nebo na jaře obstaráme nové spouštění (tablety, láhve CO2).
Bezpečnost především
Námořní nouzové signály se musí obvykle každé dva až tři roky obnovovat. Pozor na datum expirace. A také na likvidaci prošlých signalizačních prostředků. Kupříkladu světlice rozhodně nepatří do popelnice, ale ani do sběrného dvora. Likvidaci je nejlépe konzultovat s policií.
Hasicí přístroje dáme v případě potřeby na servisní prohlídku. Pěnové hasicí přístroje je nutno vzít z paluby, jelikož jsou kvůli velkému objemu vody zranitelné mrazem.
Na lodi zazimované v hale nesmí zůstat ani plynové láhve. Z lodi je třeba je demontovat a skladovat v dobře větrané místnosti.
Pomocné čluny důkladně omyjeme sladkou vodou a dle materiálu adekvátně ošetříme. Ideálním zimovištěm pro ně je domácí garáž. U nafukovacích člunů si pozornost zasluhují odřená či jinak poškozená místa. Pokud jde o uskladnění, někteří výrobci doporučují, aby byly částečně nafouknuté, jiní, aby byly zcela vypuštěné. Takže si můžeme vybrat.
2253
Související články
Výbuch na plachetnici ve Verudě
Výbuch na plachetnici ve Verudě
V sobotu došlo v maríně Veruda vedle Puly k výbuchu, při kterém byl těžce zraněn mechanik pracující na údržbě plachetnice. K výbuchu došlo při čištění lodního motoru.
Proč má být nádrž na naftu přes zimu plná?
Proč má být nádrž na naftu přes zimu plná?
Víte, proč je třeba nádrž na naftu před zimou naplnit po okraj? Proč ji není dobré nechávat poloprázdnou?
Příprava na zimu
Příprava na zimu
Příprava na zimu je asi nejméně milovanou činností vlastníka lodě. Zatímco spouštění na vodu je optimistické, slibuje brzké zážitky, vytahování a zazimování je pesimistickou činností. K lodi se vydáváme jen proto, abychom se připravili o další možnost plavby.