Zimování jachty, podpalubí
Jestliže jsme v minulém díle upozorňovali na nezbytnost odstranění vody a vlhkosti z paluby, pro prostory pod palubou to platí dvojnásob. V podpalubí musí být nejen sucho, ale všechny prostory musejí být ještě dobře ventilovány. Proto se nechávají průduchy a lukny otevřené.
V podpalubí můžeme ponechat vybavení, u nějž je zřejmé, že mu zima neuškodí. Drobnosti, jako jsou třeba navigační pomůcky, je lépe odnést a přechovat doma.
Hrubý úklid
Jakmile jsou všechny drobné věci odstraněny, můžeme celý interiér projet se silným vysavačem. Všechny plochy, skříňky, police, víka, dveře, podlážky a přepážky následně utřeme hadrem za použití sladké vody a vhodného čisticího prostředku.
Dřevěné plochy ošetříme politurou na nábytek nebo speciálním voskem. Dveře a zásuvky, i chladničku nebo chladicí box, necháme otevřené, aby mohl všude cirkulovat vzduch – zvlášť důležité je to u dřevěných vestaveb, které mohou být napadeny plísněmi. U oken a luken prohlédneme těsnění a prověříme funkčnost klik.
Fajnovější práce
Sběrný prostor pod podlážkami čistíme speciálními cleanery. Případné zbytky oleje v prostoru pod motorem obezřetně zachytíme a adekvátně zlikvidujeme (sběrný dvůr).
Tank na pitnou vodu je třeba dezinfikovat. Dosáhneme toho tak, že jej naplníme vodou se sterilizačním roztokem, necháme několik hodin působit a pak tank zcela vyprázdníme.
Složitější vodovodní soustavy jako ty s ohřevem vody, které nelze zcela vyprázdnit, konzervujeme speciálními nemrznoucími prostředky.
Toaletu a fekální tank vydatně propláchneme roztokem s dezinfekcí, mechaniku promažeme. Zkontrolujeme těsnění. Fekální tank buď vyprázdníme, nebo naplníme směsí vody a nemrznoucího prostředku.
Čerpadla s neoprenovými impellery otevřeme a impellery vyjmeme (aby nezatuhly). Gumová ruční čerpadla ošetříme mastkem v prášku.
Ověříme funkčnost dnových ventilů, případně promažeme a ponecháme otevřené, aby vlhkost mohla pryč.
2630
Související články
Výbuch na plachetnici ve Verudě
Výbuch na plachetnici ve Verudě
V sobotu došlo v maríně Veruda vedle Puly k výbuchu, při kterém byl těžce zraněn mechanik pracující na údržbě plachetnice. K výbuchu došlo při čištění lodního motoru.
Proč má být nádrž na naftu přes zimu plná?
Proč má být nádrž na naftu přes zimu plná?
Víte, proč je třeba nádrž na naftu před zimou naplnit po okraj? Proč ji není dobré nechávat poloprázdnou?
Někdy je to k uzoufání
Někdy je to k uzoufání
Zkoušeli jste někdy na palubě své jachty demontovat nějakou část, která je důmyslně schována někde ve skříňce, za nábytkem, nebo pod ním? Použili jste přitom i taková sprostá slova, o kterých jste nevěděli, že je znáte? Jak se mohlo povést, jachty takto zkompletovat?