Zelená bóje vpravo?
Vzbudí vás, ukážou vám zelenou bóji a zeptají se: „Jak jí máme minout?“ Odpovíte, že je na pravé straně plavební dráhy. Víte, že nemusíte mít pravdu?
Zelená bóje může být na pravé i na levé straně plavební dráhy. To se asi mnohým nebude líbit, že?
Plavební cesty jsou značeny ve směru do přístavu. Jsme zvyklí, že ve směru do přístavu máme zelenou bóji po pravoboku. A má kónický tvar.
Neplatí to ale vždy. Dokonce to neplatí v cca 50 % případů.
Přehledné rozdělení na IALA A a IALA B
Co se týče značení vodních cest, je svět rozdělen na dvě oblasti. IALA A a IALA B. Systém IALA A platí pro Evropu, většinu Asie, Austrálii, Nový Zéland, část Pacifiku. IALA B platí pro americký kontinent a část jihovýchodní Asie včetně Japonska.
Obě tyto oblasti se liší tím, jestli mají zelenou vpravo, nebo vlevo. Matoucí je například Grónsko vpravo, Kanada vlevo, nebo Čína vpravo, Korea vlevo.
My jsme zvyklí se pohybovat v zóně IALA A. Zmateni můžeme být především při plavbách v Karibiku, který spadá do zóny B.
Ačkoli jsou barvy bójí v obou zónách opačné, jedna věc je stejná. Je to tvar bójí. Kónický, tedy kuželovitý tvar je na pravoboku jak v zóně A tak i v zóně B.
15198
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Izolované nebezpečí, jak blízko můžeme?
Izolované nebezpečí, jak blízko můžeme?
Často je slyšet otázka, jak daleko od bóje izolovaného nebezpečí je možné bezpečně proplout?
Mala Rava
Mala Rava
Hledáte-li místo na noční stání nedaleko Zadaru, zkuste dobře krytou zátoku a přístav Mala Rava. Můžete zde stát na bójích, nebo bokem k molu. Pro plachetnice nad 10 m délky zde jsou u mola cca 3 místa, Pro motoráky jsou další místa mezi stáními pro plachetnice.