Zběsilá bouře v Jižním oceánu
Bouře s větrem o rychlosti 70 uzlů a patnáctimetrovými vlnami zasáhla trojici účastníků Golden Globe Race. Dvě jachty jsou překlopené a bez stěžně, na třetí Marku Slatsovi zachránily život psí kšíry ve chvíli, kdy ho vlna spláchla přes palubu.
Dvojici jachet vlny otočily o 360°. Indický závodník Abhilash Tomy a Ir Gregor McGuckin jsou bez stěžně. V závodě do této chvíle bojovali o medaile. Také druhý Mark Slats prošel bouří řádně pošramocen. Několikrát byla jeho jachta položena stěžněm na hladinu. V jednom z těchto případů ho dokonce vlna vypláchla z kokpitu. Zůstal naštěstí viset na popruhu psích kšír a podařilo se mu vrátit na palubu. Není to ale vše. Jedna z vln vrazila do kokpitu takovou silou, že prolétla zavřenou hlavní luknou, dostala se do podpalubí, zaplavila elektřinu a způsobila požár, který se naštěstí podařilo uhasit. Mark hlásí, že podmínky, se kterými se nyní setkal, ještě nikdy nezažil.
Hlavní drama se však odehrává o 300 mil zpět. Člen indického námořnictva Abhilash Tomy leží v podpalubí své jachty a nemůže se hnout. Loď byla srolována vlnou jako dětský parníček. Tomy si přitom poranil záda a nemůže se hnout. Je v podpalubí na lůžku, nemůže jíst ani pít. Hlavní satelitní telefon je poškozený, k náhradnímu telefonu se nemůže dostat. Komunikuje pomocí ručního lokátoru Yellowbrick krátkými textovými zprávami. Jeho hlavní satelitní lokátor Yellowbrick hlásí polohu, ale jeho připojení na lodní akumulátory je přerušeno. Znamená to, že zanedlouho dojde k jeho vybití. Zbyde tak jen ruční zařízení, které má baterky na několik dnů.
Špatná jev tuto chvíli situace také na palubě. Trosky stěžně nemá kdo odstřihnout od lodě. Na rozbouřené hladině tak mohou udělat do trupu díru. V situaci, ve které Tomy je, by to znamenalo konec.
K poškozené Tomyho jachtě vyrazilo několik lodí na pomoc. Nejblíže je Gregor McGuckin, který má sice také zlomený stěžeň, ale podařilo se mu postavit nouzovou takeláž a pomalu se blíží. Velmi pomalu. Potíže mu dělá kormidlo, které vydává zvláštní zvuky. Navíc má jachta poškozené větrné kormidlo a Gregor musí kormidlovat ručně. Otázkou navíc je, co bude na místě hledat. Je těžko představitelné, že by dvě jachty mohly na rozbouřeném moři připlout k sobě. Australské i indické pátrací letadlo již nad poškozenou jachtou přelétla, ale spojení s Tomym nebylo navázáno. Na místo směřuje francouzská rybářská loď Osiris, která by se na místo mohla dostat večer. Australané zároveň připravují fregatu HMAS Ballerat, které by však 2000 mil k trosečníkovi zabralo 4 – 5 dnů.
Situace je tedy vážná, ale doufejme, že se ji podaří vyřešit. Podmínky posledních dnů ukazují, jak nebezpečný dokáže Jižní oceán být. Pro rychlé jachty, které se účastní jiných závodů (Vendée Globe, Volvo Ocean Race), již nejde o takový problém, protože jsou dostatečně rychlé, aby se dokázaly vyhnout nejhoršímu. To však není případ pomalých 32 stop dlouhých jachet účastnících se závodu Golden Globe Race.
Polohu lodí najdete zde.
5111
Související články
Deset meteo rad
Deset meteo rad
Anglický časopis Motor Boats Monthly připravil ve spolupráci s meteorologem Simonem Keelingem 10 rad týkajících se počasí a jeho předpovědí. Jsou obecně platné a vyplatí se je alespoň přečíst.
Čeho se v bouřlivém počasí vyvarovat
Čeho se v bouřlivém počasí vyvarovat
Kde na nás číhá v bouřlivém počasí nebezpečí? Je to na moři? Ne, tam ne, tam je to nepohodlí, ale obvykle ne nebezpečí. Nebezpečí je někde docela jinde.
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Ani přístav nemusí být bezpečným útočištěm před bouří. Co vše můžeme udělat proto, abychom nebezpečí minimalizovali? Jak se na příchod bouřlivého počasí připravit?