Závěsný elektromotor pro osmimetrovou jachtu
Francouzský výrobce Temo oznámil, že pracuje na větším modelu svého závěsného elektromotoru. Po 450wattové verzi přichází s variantou o výkonu 1 KW. Motor může být alternativou k tradičním spalovacím závěsným motorům jak na gumácích, tak na malých plachetnicích. Na trhu by se měl objevit v únoru příštího roku, firma už ale přijímá objednávky.
Firma Temo na poli přenosných elektromotorů debutovala jednotkou o výkonu 450 wattů. Solidní odezva Francouze přiměla k úmyslu zkonstruovat větší model Temo 1000. Ten bude určen pro použití na gumových člunech s kapacitou šest osob, nebo na plachetnicích o délce do osmi metrů.
Vzhled motoru se dost liší od předchozí menší verze. Zatímco Temo 450 tvoří jen "tyč s vrtulí", větší model bude mnohem více připomínat klasický Z-drive. Díky odlehčenému hliníkovému profilu má celé zařízení vážit jen 13 kg, z toho 5 kg připadá na baterii.
"Na rozdíl od jiných výrobců, kteří jednu konstrukci osazují různými výkony, my jdeme cestou speciálního designu pro každý výkon," vysvětlil zakladatel Temo Alexandre Seux.
Vyměnitelná baterie s kapacitou 20 Ah se bude nabíjet pět hodin v síti 220V, v síti 12 V pak nabíjení potrvá 12 hodin. V plném zatížení vydrží 45 minut.
Součástí sestavy bude odnímatelná kormidelní páka. Propeler bude možné výškově nastavit díky vertikální kolejnici, na níž bude usazen.
Cena motoru bude podle oznámení Temo 2850 eur (asi 70 tisíc korun).
1902
Související články
Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Uplout za 24 hodin 420 námořních mil? Takovou porci zvládnou třeba posádky jachet IMOCA či velké trajekty. Málokdo by ale tento výkon s průměrnou rychlostí 17 uzlů očekával od malého člunu poháněného elektrickým motorem.
450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
Nejrůznější hybridní technologie nezadržitelně vstupují do lodních strojoven. Dosud však výhradně právě do strojoven, protože kombinace různých zdrojů pohonu se zatím týkaly jen vestavěných motorů. Změnu přináší švédská společnost Oxe Marine, která v únoru v Miami představila 450koňový závěsný hybridní elektro-dieselový motor, který je tak prvním takovým konceptem s vysokým výkonem.
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Studenti berlínské Technické univerzity z různých oborů spojili síly a pustili se do projektu pozoruhodného dvoutrupého plavidla, poháněného elektromotorem napájeným solárními panely. Cílem zhruba čtyřicítky studentů z 16 studijních programů je účast na červencovém závodu Monaco Energy Boat Challenge.