Záchranný ostrůvek v tašce, nebo v kontejneru?
Chcete levnější a skladnější záchranný ostrůvek v tašce, nebo dražší variantu v kontejneru? Důležité rozhodnutí před pořízením ostrůvku.
Pro správné rozhodnutí je třeba nejprve zvážit, jak budeme na lodi ostrůvek skladovat. Výrobci obvykle nabízejí dvě možnosti: měkkou tašku zvanou valise, nebo pevný kontejner z laminátu. Každá varianta má své výhody a nevýhody, které jsou detailně rozvedeny níže.
Obě verze se liší pořizovací cenou. Ostrůvek v kontejneru je dražší a těžší než verze v tašce, navíc je kontejner hůře skladný.
Máte-li na palubě jachty dostatek místa na upevnění kontejneru v kolíbce (je možné ji koupit společně s ostrůvkem, nebo ji pořídit dodatečně), je umístění na palubě z hlediska bezpečnosti lepší, protože v případě nouze nemusíme ostrůvek odnikud tahat. Nevýhoda tohoto umístění se může projevit v zemích, kde mají domorodé kmeny rozvolněný vztah k vlastnickým vztahům. Příkladem budiž Rusko.
Záchranný ostrůvek v tašce je lépe skladný a lehčí, nemá ale rád povětrnostní vlivy. Proto je více než vhodné jeho uložení uvnitř lodě, v úložném prostoru na zádi v kokpitu. Vzhledem k tomu, že je taška vybavena uchy, je mnohem snazší jeho přenášení. Umístění uvnitř se negativně projeví v případě, že je třeba ostrůvek použít. V některých případech je vytažení ostrůvku na palubu srovnatelné s osvobozením ježka z klece.
Svoji roli mohou pro někoho hrát i servisní náklady. Nemusí to být mnoho, ale kontrola ostrůvku v kontejneru může být mírně nákladnější než kontrola téhož v tašce.
Někteří naši jachtaři hledí na ostrůvek jako na zbytečnost, která jen prodražuje jachting. Mohou mít pravdu, zřejmě ho nebudou celý život potřebovat. Je to ale stejné jako bezpečnostním pásem v automobilu. Nebo se zdravotním pojištěním. Zřejmě ho nebudete potřebovat. Pokud však ano, bude vám na palubě sakra chybět.
538
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Často si stěžujeme na to, že ze strany velké nákladní lodě nedošlo k takové reakci, jakou bychom my s naší znalostí a výkladem pravidel COLREG očekávali. Podívejme se na tuto problematiku z můstku velké lodi.