Záchranná akce na Jadranu
Poslední týden se silnou bórou je náročný nejen pro jachtaře, ale také pro chorvatské záchranáře. Někteří jachtaři nejsou na silný vítr připraveni, v jiných případech dochází k technickým problémům na unavených lodích.
Před čtyřmi dny zachraňovala loď šibenického kapitanátu sedm Poláků na katamaranu. Velmi silná bóra je odnášela vstříc nočnímu dobrodružství na širém moři.
Poláci se v silné bóře vydali z Visu do Pirovace. Na úrovni Rogoznice jihozápadně od Žirje jim přestal fungovat motor. Skipper se rozhodl vytáhnout plachtu a změnit kurz do zátoky Opat na Kornatech. Ani toto řešení ale nefungovalo. Hlavní plachtu se nedařilo vytáhnout a funkční byla jen gena. Katamaran byl unášen bezvládně tmou směrem do Itálie. Vlny v té chvíli měly výšku 3 – 4 metry, vítr 7 Beauforta. Polská posádka zavolala Mayday a zvolila v zemi našich severních sousedů klasické řešení. Dala se na modlení.
Chorvatští záchranáři dostali informaci o lodi v nouzi v 1904. Za 5 minut loď Šibenik vyrazila na pomoc. Ve 2100 se podařilo katamaran lokalizovat a po 20 minutách dostat na loď v nouzi vlečné lano. S katamaránem ve vleku se Šibenik vydal do maríny Piškera.
Polská posádka byla po příjezdu do maríny otřesena, ale v pořádku a děkovala Bohu za záchranu.
Na celém případu je alarmující především snaha turistů vyrazit z Visu do Pirovace na motor v silné bóře. Při lepší meteorologické přípravě by se podobné plavbě vyhnuli. Vis by vynechali, nebo by se se vydali k Hvaru a Šoltě (sice proti větru, ale na klidnější vodě) a později podél pobřeží na klidné vodě s větrem z boku dále. Taková plavba by byla delší, ale výrazně pohodlnější a zřejmě i rychlejší. S největší pravděpodobností ale Poláky tlačil čas. Na plavbu z Visu do Pirovacu měli poslední charterový den.
5581
Související články
Emulze v převodovce znamená problém
Emulze v převodovce znamená problém
Podíváte se na kontrolku oleje v převodovce a máte problém. Místo čistého oleje vidíte bílou emulzi. Jaký to má vliv na kauci? Významný. Jako vždy, když musí loď z vody.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.