Záchrana na poslední chvíli
Včera v noci zachraňovala loď Lučke kapetanije Sali polskou jedenáctičlennou posádku 14 metrů dlouhého charterového katamaranu, kterému hrozilo, že skončí na skalách na jihozápadě Dugiho otoku.
Posádka katamaranu požádala o pomoc v 02:30 a ihned se rozjela záchranná akce. Skipper jachty požádal o pomoc kvůli nemožnosti ovládat katamaran v bouřlivém počasí. Hrozilo, že skončí na skalách nedalekého ostrova. Na palubě byly i tři děti.
Loď kapitanátu ze Sali byla na místě za pár desítek minut. Na místě se ukázalo, že nebude možné kvůli nepříznivým podmínkám evakuovat posádku, přitom nebezpečí bylo enormní. Stav moře v tom okamžiku byl 3 – 4 a jachta se nekontrolovaně mrcasila na kotvě z boku na bok v bezprostřední blízkosti skal ostrova Garmenjak Veli. Posádce lodi kapitanátu se podařilo uvolnit kotvu katamaranu, který byl v té chvíli snad jen 10 metrů od pobřeží. Poté se katamaranu podařilo odplout vlastními silami do přístavu v Sali.
Komentář
O situaci nevíme nic bližšího a náš komentář tedy vychází z výše uvedeného. Foukalo-li v noci jugo, které zapříčinilo stav moře 3 – 4, muselo být oznámeno v předpovědi. V takovém případě je stání u ostrůvku Garmenjak Veli nerozum. Vzhledem k tomu, že následně jachta byla schopna odplout vlastními silami do Sali, mohla se takto zachovat již dříve, bez asistence kapitanátu. Pokud byl katamaran v nouzové situaci a nebyl schopen vytáhnout kotvu, měl ji i s řetězem nechat na místě.
A nyní čirá spekulace…
Mnozí skippeři vydávající se na moře jsou extrémně nezkušení a jejich posádka na tom bývá ještě o poznání hůře. Nejsou schopni udělat správná a bezpečná rozhodnutí, ani vybrat správné místo na kotvu v souvislosti s předpovědí. Pokud na palubě vše nefunguje tak, jak má, jsou ztraceni. To jim však nebrání vyplout a vzít s sebou svoje rodiny, přátele, děti…
Vyplováme-li na moře, je třeba si uvědomit, že ne vždy bude hladina připomínat rybník. Je třeba vědět, že si poradíme i s náročnými podmínkami a že jsme schopni se poprat i s krizovými situacemi. Posádka, kterou máme na palubě, na nás spoléhá. A odpovědnost za jejich zdraví a životy je na skipperovi.
A zde malá reklama…
Proto například pořádáme na podzim kurz nouzových situací na moři, kde se mnohé krizovky budou v praxi řešit.
1511
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.