Záchrana na poslední chvíli
Včera v noci zachraňovala loď Lučke kapetanije Sali polskou jedenáctičlennou posádku 14 metrů dlouhého charterového katamaranu, kterému hrozilo, že skončí na skalách na jihozápadě Dugiho otoku.
Posádka katamaranu požádala o pomoc v 02:30 a ihned se rozjela záchranná akce. Skipper jachty požádal o pomoc kvůli nemožnosti ovládat katamaran v bouřlivém počasí. Hrozilo, že skončí na skalách nedalekého ostrova. Na palubě byly i tři děti.
Loď kapitanátu ze Sali byla na místě za pár desítek minut. Na místě se ukázalo, že nebude možné kvůli nepříznivým podmínkám evakuovat posádku, přitom nebezpečí bylo enormní. Stav moře v tom okamžiku byl 3 – 4 a jachta se nekontrolovaně mrcasila na kotvě z boku na bok v bezprostřední blízkosti skal ostrova Garmenjak Veli. Posádce lodi kapitanátu se podařilo uvolnit kotvu katamaranu, který byl v té chvíli snad jen 10 metrů od pobřeží. Poté se katamaranu podařilo odplout vlastními silami do přístavu v Sali.
Komentář
O situaci nevíme nic bližšího a náš komentář tedy vychází z výše uvedeného. Foukalo-li v noci jugo, které zapříčinilo stav moře 3 – 4, muselo být oznámeno v předpovědi. V takovém případě je stání u ostrůvku Garmenjak Veli nerozum. Vzhledem k tomu, že následně jachta byla schopna odplout vlastními silami do Sali, mohla se takto zachovat již dříve, bez asistence kapitanátu. Pokud byl katamaran v nouzové situaci a nebyl schopen vytáhnout kotvu, měl ji i s řetězem nechat na místě.
A nyní čirá spekulace…
Mnozí skippeři vydávající se na moře jsou extrémně nezkušení a jejich posádka na tom bývá ještě o poznání hůře. Nejsou schopni udělat správná a bezpečná rozhodnutí, ani vybrat správné místo na kotvu v souvislosti s předpovědí. Pokud na palubě vše nefunguje tak, jak má, jsou ztraceni. To jim však nebrání vyplout a vzít s sebou svoje rodiny, přátele, děti…
Vyplováme-li na moře, je třeba si uvědomit, že ne vždy bude hladina připomínat rybník. Je třeba vědět, že si poradíme i s náročnými podmínkami a že jsme schopni se poprat i s krizovými situacemi. Posádka, kterou máme na palubě, na nás spoléhá. A odpovědnost za jejich zdraví a životy je na skipperovi.
A zde malá reklama…
Proto například pořádáme na podzim kurz nouzových situací na moři, kde se mnohé krizovky budou v praxi řešit.
2097
Související články
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Na Murteru v Betině 72letý Němec na gumáku s motorem cca 150 metrů od břehu nalétl na 47letou plavkyni a těžce ji zranil.
Když dojde nafta za bezvětří
Když dojde nafta za bezvětří
Co můžete dělat, když vám dojde na plachetnici nafta 300 metrů od břehu a vítr nepřetlačí ani cigaretový kouř stoupající k nebi? Možností, jak takovou lapálii řešit, je více.
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Víte, co je základem vaší bezpečnosti na lodi? Je to odvaha nevyplout. Ta mnohým chybí. Obvykle chybí kvůli nedostatku zkušeností. Chybu však dělají i zkušení.