Za 60 dnů kolem světa?
Již za tři dny startuje devátý ročník Vendée Globe. Za jak dlouho protne vítěz cílovou čáru? Největší optimisté mluví o první dekádě ledna… Podaří se rekord stlačit pod 60 dnů? Jakou roli v tom hrají foily, optické senzory, moderní autopiloty a bezpečnost na palubě?
Alex Thomson, jeden z největších favoritů na vítězství, při úterním rozhovoru mluvil o času mezi 59 a 70 dny pro vítěze. Samozřejmě v závislosti na počasí. I 70 dnů by znamenalo zlepšení stávajícího rekordu Armela Le Cléac´h z roku 2017 o více než 4 dny. Co se od minulého ročníku změnilo, že je možné očekávat tak masivní zlepšení? Jde především o foily, přístup k důležitým datům a bezpečnost śkipperů.
Třikrát větší foily
„Nejviditelnější vývoj foilů je v jejich velikosti. Před čtyřmi lety jsme teprve začínali. Od té doby se vše změnilo. Je logické, že stejně jako u každé Vendée Globe, se rychlosti zvyšují a rekordy se zkracují. Autopiloty, datové senzory a uzavřené kokpity, vše je uzpůsobeno životu ve větší rychlosti. Vysoké rychlosti ale znamenají přenos vibrací a nárazů na loď a s tím souvisí i vyšší nepohodlí za plavby,“ vysvětluje poslední vítěz Armel Le Cléach.
Dnes používané foily jsou již čtvrtou generací. Trup jsou schopny zvedat k letu již ve 12 uzlech větru. Navíc je možné, na rozdíl od minulých let, naklápění foilů až o 5°. To umožňuje rychlejší plavbu proti větru.
Senzory zvyšující bezpečnost, spolehlivost a výkony
Na nových lodích jsou instalovány senzory z optických vláken. Na všechny prvky, které jsou namáhány. Na počítač přenášejí důležité informace. Sébastien Josse, který spolupracuje s Nicolasem Trousselem (Corum L'épargne), vysvětluje jejich použití: „Tvůrcem úspěchu v tomto závodě je skipper, který musí najít limity své a limity své lodě. V udržování vysokých průměrných rychlostí mu pomáhají senzory, které umožňují mnohem exaktněji nacházet limity materiálu. Stačí nastavit kurzor na správné místo… Díky optickým vláknům zná skipper okamžitá dynamická zatížení a například deformace foilů, nebo nárazová zatížení na trupu. Týmy jsou čím dál sofistikovanější. Vendée Globe je nyní hodně o sběru dat a jejich vyhodnocení.“
Na palubě Hugo Boss je po celé lodi rozmístěno 350 senzorů, od kormidel přes trup, včetně rigu a foilů. Při dosažení limitních hodnot se spustí alarmy, zejména pokud jde o namáhání takeláže.
S takovým vybavením se mnohem lépe nacházejí hranice, které není možné překročit. Kde dříve záleželo na citu, jsou dnes exaktní limity. Jak to bude fungovat, se uvidí.
V dalším dílu se podíváme na moderní autopiloty a na ochranu kokpitu.
3055
Související články
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Poletíte přes kanál La Manche letadlem, nebo pojedete lodí? Co když zkusíte něco mezi. Trochu loď, trochu letadlo. Ovšem takové, které se dokáže vznést jen několik metrů nad hladinu. Přitom dosahuje rychlosti až 290 km/h. Na elektřinu.
Jak vysoké jsou nejvyšší vlny?
Jak vysoké jsou nejvyšší vlny?
Jakou výšku mají nejvyšší vlny? Dlouho se myslelo, že 10 metrů. V minulém století se zjistilo, že toto číslo je šeredně podceněné. Bylo třeba hodně přidat. O kolik? Kde je hranice možného?