Využití severní trasy: Rusové marně shánějí klienty
Rusko již čtvrtým rokem dotuje plavby mezi Petrohradem a Dálným východem, aby k severní námořní trase přilákalo nákladní dopravu. Tato snaha se míjela účinkem již před letošním 24. únorem a vpád ruské armády na Ukrajinu „náboru“ klientů rozhodně neprospěl. Před pár dny vyplula do arktických vod kontejnerová loď naplněná sotva z desetiny.
O víkendu opustila Petrohrad ruská kontejnerová loď Sevmorput, 35 let staré plavidlo poháněné jaderným pohnem. Po proplutí Skagerakem se vydá na sever podél norských břehů a poté jej čeká několikatýdenní pouť až do Petropavlovsku na Kamčatce. Na palubě lodi je podle webu The Barents Observer 111 kontejnerů se zbožím. Přetížení nehrozí, protože Sevmorput má kapacitu 1324 standardních přepravních kontejnerů.
Ani při současných vysokých přepravních cenách v námořní dopravě nemá taková plavba ekonomický smysl. Uskutečnit se může především díky dotacím ruského Ministerstva pro rozvoj Dálného východu a Arktidy. Plavby provozuje společnost Rosatomflot, což je divize Rosatomu spravující flotilu lodí pro arktické vody s jaderným pohonem.
Rosatomflot tvrdí, že v dotovaných plavbách na rok 2022 jsou zahrnuty dvě plavby tam a zpět. Návrat z Dálného východu do Evropy, tentokrát do Murmansku, je naplánován na 17. července. Druhá plavba se uskuteční v září. Klienti se ale nehrnou, přestože podmínky jsou výhodné. „Doufáme, že majitelé kontejnerů využijí zvýhodněných podmínek. Tarify jsou transparentní a maximálně atraktivní,“ uvedl Leonid Irlitsa, zastupující ředitel společnosti Rosatomflot. Dlouhodobým cílem Ruska je podle Irlitsy otevření pravidelné kontejnerové trasy po Severní mořské cestě.
Sevmorput poprvé vyplul po Severní mořské cestě s komerčním nákladem, především rybími produkty, z Kamčatky do Petrohradu v roce 2019. V roce 2020 státní společnost Rosatomflot uvedla, že cílem je uskutečnit čtyři plavby za sezónu. Loňská sezóna byla zkrácena, protože plavidlo strávilo půl roku v doku po neúspěšném pokusu dopravit náklad k opačnému zemskému pólu - do Antarktidy. Plavba nevyšla kvůli vážným potížím s lodním šroubem v jižním Atlantiku.
Sevmorput, uvedený do provozu v roce 1988, je poháněn jedním reaktorem typu KLT-40. V roce 2015 prošel pohon modernizací a jeho životnost byla prodloužena o 150 tisíc hodin, což má plavidlo udržet v provozu do roku 2024.
1587
Související články
Ať je, čí je, zabavte ji
Ať je, čí je, zabavte ji
Nejvyšší soud na Fidži dal americkým a fidžijským úřadům zelenou k zabavení megajachty Amadea v odhadované hodnotě 325 milionů dolarů, o jejímž vlastnictví se vedou spory. Rozhodnutí soudu tak připravilo půdu pro další právní spor, který má určit, zda je majitelem lodi sankcionovaný ruský miliardář Sulejman Kerimov, jak tvrdí Spojené státy.
Skrytý „půvab“ sankcí: Západ za údržbu jachet oligarchů může zaplatit miliardy
Skrytý „půvab“ sankcí: Západ za údržbu jachet oligarchů může zaplatit miliardy
Se zabavováním jachet ruských miliardářů není spojen jen pocit uspokojení z dobře namířeného zásahu do okolí ruského prezidenta. Prozaickou stránkou této činnosti je povinnost úřadů udržovat zabavený majetek v náležitém stavu.
Nizozemci zabavili 20 ruských jachet
Nizozemci zabavili 20 ruských jachet
Celní správa nizozemského království uvedla, že zabavila 14 rozestavěných jachet, dvě uskladněné lodě a čtyři plavidla procházející servisem. Všechny měly ruského majitele. Zabavení lodí se uskutečnilo v rámci sankcí přijatých EU kvůli ruské agresi na Ukrajině.