Vítr je energií budoucnosti
Česká skepse týkající se obnovitelných zdrojů energie by na mistrovství světa v této disciplíně měla šanci minimálně na semifinále. Přitom do obnovitelných zdrojů a uskladnění energie dnes investují i konzervativní penzijní fondy. Na západ od našich hranic.
Dánský penzijní fond ATP spolu s developerem offshore větrných elektráren Orsted plánují stavbu umělého ostrova v severním moři, který bude produkovat a uchovávat zelenou energii, která pokryje spotřebu 3 milionů evropských domácností.
Ostrov velikosti 18 fotbalových hřišť bude napojen na stovky větrných turbín, bude dodávat zelenou energii a produkovat vodík pro lodní a leteckou dopravu a průmysl.
Zdroj Danish Energy Agency
Umělý ostrov
Cena ostrova se bude pohybovat kolem 34 mld USD. Bude situován 80 km od západního dánského pobřeží. Okolní větrné turbíny budou mít na počátku výkon 3 gigawattů. Ostrov by měl být uveden do provozu kolem roku 2033.
Vodík je zřejmě zdrojem energie budoucnosti. Zdroje jsou ohromné a jedná se o naprosto ekologický zdroj. V palivových článcích se vodík slučuje s kyslíkem, uvolňuje se energie a odpadem je voda. Problémem je energetická náročnost výroby vodíku. To je ale možné řešit právě výrobou ve větrných elektrárnách v době, kdy není jejich energie zapotřebí. Vodík je cestou, jak energii skladovat. Technické problémy s uchováním vodíku a s jeho výbušností jsou jen technickými problémy, jejichž řešení se najde. Dříve, či později…
Při přechodu dopravy od koní k automobilům bojovalo lidstvo se stejnou skepsí. Nehořlavé koně nahradil benzín, hořlavina první třídy. Kůň se mohl splašit, ale po kolizi nebouchal. Dnes máme benzín, na který jsme si zvykli a vodík, který je nový. Vyrábět ho může vítr. Je to jen otázka času. Ať si o tom skeptici myslí cokoli.
Titulní foto Pixabay
1921
Související články
Volvo Penta sází na hybridní motory diesel-vodík
Volvo Penta sází na hybridní motory diesel-vodík
Výrobce motorů Volvo Penta si pochvaluje spolupráci se společností CMB.TECH, která se specializuje na alternativní pohony. Čerstvá dohoda obou firem má prohloubit jejich spolupráci na duálních motorech poháněných naftou i vodíkem.
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.
Není pravda, že…
Není pravda, že…
Není pravda, že si Bill Gates objednal za 650 milionů USD jachtu Aqua dlouhou 112 metrů. Je sice pravda, že koncept nové jachty počítá s provozem na vodík, ale Bill Gates s tím nic společného nemá.