Vítr a vodík
Vodík může být palivem budoucnosti. Jeho výroba je však velmi energeticky náročná, a tedy i nákladná. Je tu řešení. Využít energii vyráběnou větrnými elektrárnami v době, kdy je jí příliš mnoho a vyrábět vodík.Vlastně jde o takové ukládání energie na pozdější dobu.
Pluli jste někdy na jachtě vybavené palivovým článkem? Jde o krabici, která v ideálním případě spotřebovává vodík, který se slučuje s kyslíkem, vzniká voda a uvolňuje se energie. Je to ekologické a na jachtě si funkčího článku nevšimnete. Palivový článek je napojen na akumulátory. Jakmile poklesne napětí pod nastavenou úroveň, palivový článek se rozběhne a dodá do akumulátorů potřebnou energii. O běhu palivového článku nevíte. Je to taková další baterie…
Aby bylo možno takto fungovat, je třeba překonat pár překážek. Jednou z nich je výroba vodíku z vody elektrolýzou. Celý proces je velmi energeticky náročný a za běžných podmínek nedává ekonomický smysl. Jiná situace nastane tehdy, když energie, potřebná k elektrolýze, je volně dostupná, je vlastně zdarma.
Jeden ze světových gigantů na poli větrné energie Siemens Gamesa se rozhodl, že na své větrné elektrárně na západě Dánska vyzkouší výrobu paliva budoucnosti. Jedna třímegawattová větrná turbína bude pohánět 400 kilowatový elektrolyzér, který bude vyrábět vodík rozkladem vody.
Nepůjde o výrobu vodíku ve velkém množství, ale o kombinaci těchto dvou technologií. Siemens Gamesa není jedinou firmou, která s tímto experimentuje. Dánská firma Orsted již na tom pracuje a Royal Dutch Shell stejnou technologii připravuje. Pro větrné elektrárny by mohlo jít o další možnost výdělku vedle produkce energie. V případě úspěšného testu by mohla být zařízení na výrobu vodíku dodávána spolu s větrnými elektrárnami.
Siemens Gamesa nyní pracuje na nové největší větrné turbíně. Bude určena pro použití na moři, výkon bude 14 megawattů a průměr rotoru 222 metry.
Firma nepočítá, že by se ve velkém rozjela instalace větrných turbín se zařízením na výrobu vodíku dříve než v roce 2025. Na druhou stranu obrací pozornost na rozvoj větrných elektráren v posledních letech. Co se zdálo být před pár lety nákladným technologickým výstřelkem, je dnes běžným zařízením na produkci energie, které konkuruje klasickým zdrojům. I bez dotací.
Větrná energie má v energetickém mixu své místo. Ať se o tom u nás říká cokoli. Náš přístup v tomto připomíná obhájce svíček před žárovkou. Bylo nákladné zavést dráty do každé chalupy. Přitom stačilo zajít do koloniálu a koupit svíčku. Jakmile však vznikne systém, již nikdo to nebude chtít jinak. A do vodíku je možné schovat nepotřebnou energii na pozdější použití.
3468
Související články
Volvo Penta sází na hybridní motory diesel-vodík
Volvo Penta sází na hybridní motory diesel-vodík
Výrobce motorů Volvo Penta si pochvaluje spolupráci se společností CMB.TECH, která se specializuje na alternativní pohony. Čerstvá dohoda obou firem má prohloubit jejich spolupráci na duálních motorech poháněných naftou i vodíkem.
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.
Není pravda, že…
Není pravda, že…
Není pravda, že si Bill Gates objednal za 650 milionů USD jachtu Aqua dlouhou 112 metrů. Je sice pravda, že koncept nové jachty počítá s provozem na vodík, ale Bill Gates s tím nic společného nemá.