Ve světě největších trimaranů 1. díl
Více než 30 metrů dlouhý trimaran Maxi Edmond de Rothschild je považován za hlavního favorita transatlantického závodu Transat Jacques Vabre. Při přípravě ale došlo ke kolizi…
Měsíc před startem Transat Jacques Vabre (závod startuje 7. listopadu) došlo při tréninku před Port la Foret ke kolizi. Trimaran Maxi Edmond de Rothschild se v rychlosti kolem 20 uzlů srazil s neidentifikovaným předmětem. Nehodu popsal jeden ze dvojice skipperů Franck Cammas a později se vyjádřil k další situaci ve světě velkých trimaranů. .
„Něco jsme trefili foilem na pravoboku. V té chvíli jsme nepluli příliš rychle, stoupali jsme proti větru rychlostí 22 uzlů. Šlo však o tvrdou kolizi. Jednu z nejtvrdších, jakou jsem v posledních dvou letech zažil. Konec foilu byl poškozen v délce cca 30 cm až na vnitřní strukturu. Zároveň explodovaly vrstvy ve svislé části foilu, které byly namáhány na krut. Počítali jsme, že na opravu budeme potřebovat cca 3 týdny. Dobrou zprávou bylo, že vnitřní struktura byla porušena jen trochu. Pokud by byl náraz ještě prudší, mohli jsme přijít o celý foil, nebo jeho část.“
Jak taková kolize v závěrečné části přípravy ovlivní favorizovaný tým?
„Nepříjemné pro nás je, že jsme nestihli rychlostní srovnání na zadní vítr s novými loděmi. Poškození také znamená práci pro celý tým 7 dnů v týdnu až do 25. října. Ani tento problém nás ale nezastaví. Naše příprava je prakticky hotová. Jediné, co nám schází, jsou drobná vylepšení v nastavení autopilota.“
Mají týmy pro takové příležitosti náhradní foily?
„Máme foily V2. Již jsme testovali levý foil. Na pravém máme ještě trochu práce. V2 však ještě nejsou vyladěné. Potřebují ještě drobné detaily. Chceme vše dokončit dříve, než na nich začneme závodit. Proto budeme rádi, když se podaří opravit V1.“
Jaký je rozdíl mezi foily V1 a V2?
„Tvar foilů je podobný. Co se liší, je aspect ratio, poměr mezi délkou a šířkou. Důležité pro nás bylo omezit kavitaci. U foilů V1 začíná kavitace těsně pod 40 uzly a výrazná je mezi 43 a 44 uzly. U nových foilů jsme ji posunuli o 3 – 4 uzly. Dále jsme snížili hydrodynamický odpor. Tím se zvyšuje průměrná rychlost. Poslední, o co jsme se snažili, bylo vzlet na foily v nižších rychlostech. Podle výpočtů bychom měli vzlétat o uzel až dva dříve.“
Jak ničí foily kavitace?
„Kavitace je velký nepřítel, protože ničí povrch foilů kvůli vibracím, které při ní vznikají. Vnější vrstvy karbonu degradují.“
Jak jsou na tom nejnovější trimarany Banque Populaire XI a SVR Lazartigue?
„Co se týče designu, jsou velmi povedené. Jsou dobře vyvážené a velmi snadno dosahují vysokých rychlostí. Co se týče aerodynamiky, udělaly proti minulým modelům velký pokrok. Foily, kormidla a další podvodní profily jdou stejnou cestou, jako my. Když vzlétnou, mají velmi dobré postavení nad hladinou, alespoň na klidné vodě. Těžiště mají vzhledem k foilům postavené trochu lépe než my. Uvidíme, co bude na vlnách. My máme pocit, že s naší lodí již nemůžeme jít o mnoho dále, než jsme teď. Nové trimarany jsou o krůček dále. Co se týče výkonu, nemyslím si, že by někdo z nás tří výrazněji vynikal.“
Sodebo a Actual?
„Sodebo je trochu jiné co se týče vyvážení a oplachtění. V silném větru na zaďák patří k nejrychlejším, ale cokoli podobající se stoupačce je naopak jeho slabina. Má kratší plováky a to se ukazuje být slabinou než vzlétne. Actual je spolehlivá loď bez výrazných negativ. Jen není tak pohodlná na stoupačku a na bočák.
Pokračování o budoucí Jules Verne Trophy přineseme zítra.
Článek byl zpracován dle rozhovoru časopisu Tip&Shaft.
1857
Související články
Ocean Eagle 43
Ocean Eagle 43
Loni dokončila francouzská loděnice CMN první ze trojice hlídkových trimaranů, které si objednala vláda východoafrického Mosambiku. Testování první lodě probíhalo nedaleko Cherbourgu v bouřlivých vodách průlivu Raz Blanchard.