Uvedení článku o Řecku na pravou míru
Znovu jsem si přečetl článek o Řecku, který vyvolal bouřlivé reakce vyznavačů Jónského a Egejského moře. Jako když se nešikovně zmíníte o kvalitách cizí milenky…
Přijde mi, že diskuze nad článkem byla mnohdy zbytečně vyhrocená. Dokonce se i někde zvrtla do urážek, kterých jsme se na facebookovém profilu Lodních novin dokázali zatím vždy vyvarovat.
Na úvod bych chtěl říci, že autor článku nehledal kritiku, ale rozdíly, na které je dobré jachtaře jedoucí do Řecka poprvé upozornit. Protože ty mohou být pro skippery přijíždějící z Chorvatska nepříjemným překvapením. A nešlo o kritiku řeckých specifik. Někomu vyhovuje to, že může stát na bóji, na mooringu, někdo preferuje volný přístav a kotvu.
Jednotlivé body
1 – Nikdo se o vás nepostará
V chorvatských přístavech jsou správci a mooringy. Správce nadiriguje loď na místo, pomůže s vyvázáním a nechá si za to zaplatit. Někomu to vyhovuje.
V řeckých přístavech toto pravidlem není. Někde může být správce, ale obvykle je hledání místa na skipperovi jachty. Pokud toto jachtař, který je v Řecku poprvé, neví, bude mu trvat, než se zorientuje. Proto jsme o tom v článku psali.
2 – V Řecku nejsou mooringy
Druhý bod se týká absence mooringů v Řecku. Nebyl jsem ve všech řeckých přístavech, abych si mohl dělat čárky, ale většinově to platí, že?
Dále se v tomto bodě pochvalně zmiňujeme o výbavě na kotvení na řeckých jachtách.
3 – Voda v přístavech ke koupání neláká
Zřejmě bod, který vzbudil nejvíce kontroverzí. Podívejte se ale na uzavřenější přístavy a vodu v nich. Podívejte se například na vodu ve vnitřním přístavu Spetsos na stejnojmenném ostrově, na Poros, Porto Heli, do Argostoli, na Lefkádu, do Kerkyry, starý přístav na Rhodu. Jen namátkou. Mnohý městský odpad končí právě zde.
To neznamená, že by to bylo něco výjimečného. Takto to dříve chodilo všude. Jen už je čas to pomalu změnit. Nejde o to, že by se v přístavech měl člověk koupat, ale bordel by v moři končit neměl.
Samozřejmě je mnoho menších nebo otevřenějších přístavů, ve kterých je voda čistá. Je tomu tak všude.
4 – Nic není ničí, vše je všech
Také bod 4 mnohé vyvedl z míry. Myslím, že zbytečně. Hodilo by se zde opět srovnání s Chorvatskem. Zatímco v zemi na Jadranu je striktně rozděleno, kde mohou jachty v přístavech stát, v Řecku to tak není. Vládne zde určitá forma anarchie, která je dána tím, že přístav je k obecnému použití a nejsou zde jasná pravidla to je moje, to je tvoje. Situace v řeckých přístavech je pružnější, elastičtější. Pokud budou v Chorvatsku před nábřežím soukromé kotevní bóje, nepojedete tam. V Řecku si hodíte kotvu a vyvážete se tam. Možná připluje majitel a bude se s vámi přít, možná ne. A pokud ano, zřejmě se nakonec na sílu nacpe vedle vás. I tam, kde už místo není, se nějaké najde.
5 – Zádí ke břehu
Tento bod snad žádnou kontroverzi nevzbudil…
6 – Čekání
O tom, že je dobré vidět, kam si váš soused hází kotvu, není třeba mluvit. Jste-li na odchodu z lodě a vidíte, že se vedle vás někdo snaží hodit kotvu, tak si počkáte, až to udělá. Je dobré vědět, co vás při jejím vytahování čeká.
Pokud má kotvu přes vás, musíte při odplouvání na něj počkat. Na tom se snad také shodneme.
Foto Lodní noviny
Čerpání paliva
7 – Bez vody a elektřiny
Zatímco na Jadranu platíte a připojení na vodu a elektriku v přístavu ve většině případů je, v Řecku to zdaleka tak běžné není. Také systém doplňování paliva je jiný než v Chorvatsku. I to je věc, se kterou musí řečtí nováčci počítat.
8 – Každá hadice je krátká
Myslím, že tento bod pouze konstatuje, že dlouhá hadice na vodu se v Řecku hodí.
9 – Bez dobrých baterek jste nahraní
Zde je uvedeno, že se v Řecku hodí vyšší kapacita baterek než v Chorvatsku. Což vychází z časté absence připojení na elektriku.
10 – Zázraky nečekejte hned
Že Řekové nepatří k těm, kteří kvůli spěchu umírají na infarkt je známo. Platí to koneckonců pro celé jižní evropské křídlo. Ano, na jihu se k problémům přistupuje s rozmyslem.
Znovu jsem si článek přečetl a neshledal jsem tam nic, co by Řecko nějak hanělo, nebo ho uvádělo do nevýhodného světla proti Chorvatsku. Je jiné a to mnoha lidem vyhovuje. Je milé stát sám v malebném přístavu. Navíc bez nutnosti draze platit. Cenou za to je však nutnost větší samostatnosti. Což je v pořádku. Mnozí jachtaři to dokážou ocenit.
Jsou však ale i ti, kterým vyhovuje, že mají na molu pomocníka, vodu, elektřinu. Hospodu v každé druhé zátoce. Za tento servis jsou rádi a jsou ochotni za něj zaplatit. Ale ani na tom není nic špatného a není třeba se na ně dívat skrz prsty.
4438
Související články
Co je meltemi a proč být ostražitý
Co je meltemi a proč být ostražitý
Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.
Jedovatí čtverzubci se šíří v Řecku i na Jadran
Jedovatí čtverzubci se šíří v Řecku i na Jadran
Jedovaté ryby z čeledi čtverzubcovitých byly po Turecku a Řecku zaznamenány už také v Chorvatsku. I když panovalo přesvědčení, že zimní teplota vody je na ně příliš nízká. Šíří se přes Rudé moře.
Kolik skutečně stojí plavba II.
Kolik skutečně stojí plavba II.
Po přečetní článku na Lodních Novinách doplňuji náklady na plavbu v jiných lokalitách, než je Chorvatsko. Najdete zde tabulky nákladů ze Skotska, Řecka a Sicílie.