Utržená kotva (2. díl)
Minulé úterý jsme zveřejnili článek o utržené kotvě v bouřce v zátoce Vinišće. Nyní svědectví od posádky, která byla neopatrným zakotvením poškozena.
Dobrý den,
Jsem kapitán tzv. nedobrovolně “partnerského katamaránu” z Vinišče. Dovoluji si poslat fakta k vašemu článku utržená kotva.
Klidný krásný podvečer byl přerušen, když se ovlajkované lodě českých kapitánů přiřítily na zátoku z bujarým řevem a čurajícími posádkami z lodi. Krátce (10 m ) zahrčely kotvy a hurá s dalším řevem do hospody.
Jako Čech jsem se styděl a chlapi z posádky mne intenzivně přemlouvali ať z Viniště překotvíme jinam, protože romantika totálně skončila.
Měli jsme náš Lagoon pevně zakotvený na hloubce 12 m na 35 m řetězu. Vyrazili jsme na břeh na vyhlídku ke kostelu, na palubě zůstal profesionální lodník a ještě manželka.
Po setmění přišly poryvy - a prázdné jachty bez posádek se “rozjely”. Kdo by to čekal loď 46 ft. s 10 m řetězu - že?
Jedna nás minula a se štěstím si ji posádka odchytla někde kousek od břehu.
Druhá nás však trefila a kotvou zůstala zachycena na našem kotevním řetězu.
Naskočili jsme se synem do našeho RIBu, bleskově dojeli pomoci k lodím, ale v 70km/h větru už kotevní řetěz poškodil naši loď a cizí jachta nám odřela bok.
Museli jsme pak ve větru s našimi chlapy vymotávat cizí kotvu z našeho řetězu - protože jsme nemohli manévrovat. Pokud by i naše kotva povolila - tak by to bylo nebezpečné, protože řídit ve větru 70km/h potmě dvě velké lodě do sebe zamotané, dva dinghy a ještě se spuštěnou kotvou by byl problém.
Kotvu jsme s chlapy sťastně vyprostili. Spustili jsme ještě kus řetězu. Cizí loď jsme pak už nechali vyvázanou na nás do rána, protože jsem měl obavu zda by v tom větru potmě bezpečně zakotvili.
Potom papírová válka, nepříjemnosti pro charter a pod. Mrzí mne také “vizitka” jakou si děláme u chorvatů. Když se chcete pořádně "ožrat” zalezte si někam do sklepa a ne na loď.
Byl to nepříjemný zážitek zajména pro mou manželku, která silně prožívala, když na palubě asistovala nočnímu nárazu. Kdoví zdali se mnou ještě někde pojede.
Zhodnotil bych to asi takto: “ Chlapi neřvěte - nelijte to pivo z oken, a radši si to pořádně zakotvěte”
Zdraví kapitán Pepa
5709
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?