Utržená kotva
Včera v noci přecházela bouřka mezi Rogoznicí a Trogirem. Mezi zakotvené jachty zasela slušnou paniku.
Připluli jsme ve 2130 do zátoky Vinišće a na výborném kotvišti jsme zakotvili na 8 metrech hloubky. Pět minut po zakotvení se zvedl severozápadní vítr spojený s bouřkou a poryvy dosahovaly i v kryté zátoce rychlosti 35 uzlů.
Chvíli byl klid, pak ale jedné z lodí nevydržela kotva a jachta se dala do pohybu. Extrémně rychlý snos jachty nasvědčoval, že loď musela mít vypuštěnu jen minimální délku řetězu. Spíše tedy měření hloubky kotvou, než skutečné zakotvení.
Na kotvišti bylo cca 10 jachet. K většině z nich se začaly sjíždět posádky z hospody až ve chvíli, kdy se rozfoukalo. Sprint z restaurace na lodě pomáhal zvládat se svým člunem i místní konobar.
Mezitím si jachta utržená z kotvy hledala cestu mezi zakotvenými loděmi. Zdálo se nemožné, že by se mohlo podařit projet houfem jachet bez kolize. Přesně tak to ale dopadlo. Jachta unášená větrem projela mezi zakotvenými loděmi bez toho, aby do některé vrazila a dokonce i bez toho, aby zachytila svojí kotvou kotvu některé ze stojících lodí.
Posádka začala situaci řešit až cca po 300 metrech vlečení kotvy. Vše skončilo velmi zajímavě. V silném větru zachráněná loď nehodila znovu kotvu, ale vyvázala se na zakotvený partnerský katamaran bokem.
Část ostatních zakotvených jachet byla situací tak znepokojena, že pro jistotu rozsvítila poziční světla a nechala je svítit po zbytek noci.
Zajímavé řešení ve 35 uzlech větru.
5319
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?