Ušetřete si nepříjemnou dřinu
Připlujete v noci do zátoky na kotvu. Hloubka 10 metrů, potřebujete vypustit celý řetěz. Řetěz padá do hlubiny a najednou konec a vyjede přes vrátek. Naštěstí je uvázaný, ale čeká vás namáhavé vytahování konce řetězu z vody a jeho opětovné nasazení na vrátek. Jak tomu zabránit?
Vytáhnout těžký řetěz, který visí do 10 metrů hloubky, není sranda. Jste-li na lodi sami jen se ženou, užijete si u toho dost sakrování.
Ve výše uvedeném případě byl naštěstí řetěz na konci uvázaný na laně. Také ale mohl být volný a mohl skončit na dně celý a vy bez kotvy.
Jak uvázat řetěz
Na soukromých jachtách je řetěz obvykle nastaven kotevním lanem a až to je uvázané v kotevně. Na lodích charterových je obvykle uvázaný již konec řetězu. Přivázaný by měl být tak, aby šel kdykoli snadno odříznout. Proto může být úvaz řetězu tak dlouhý, že se dostane až přes kotevní vrátek a pak je těžké řetěz přitáhnout.
Aby k tomu nedocházelo
Řetěz je nutné si pořádně označit nedaleko konce, aby k výše uvedenému překvapení nedocházelo. Značku můžeme instalovat i na charterové lodi. Nejlepší značkou je 20 cm látkové stuhy, kterou na řetěz navážeme 2 metry před koncem.
Proč dva metry? Uvážeme-li značku metr před koncem, nemusíme stihnout zareagovat včas a konec řetězu stejně uteče. Chvíli trvá, než zareagujeme a další chvíli, než rozjetý vrátek zastaví. Dva metry jsou akorát.
5522
Související články
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Jak poznat bezpečné kotviště
Jak poznat bezpečné kotviště
Blíží se bouřlivé počasí a potřebujete bezpečné, ale opravdu bezpečné kotviště, kde máte záruku, že se chytnete. Jak takové kotviště vypadá? Co máme vlastně hledat?
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.