Ušetřete si nepříjemnou dřinu
Připlujete v noci do zátoky na kotvu. Hloubka 10 metrů, potřebujete vypustit celý řetěz. Řetěz padá do hlubiny a najednou konec a vyjede přes vrátek. Naštěstí je uvázaný, ale čeká vás namáhavé vytahování konce řetězu z vody a jeho opětovné nasazení na vrátek. Jak tomu zabránit?
Vytáhnout těžký řetěz, který visí do 10 metrů hloubky, není sranda. Jste-li na lodi sami jen se ženou, užijete si u toho dost sakrování.
Ve výše uvedeném případě byl naštěstí řetěz na konci uvázaný na laně. Také ale mohl být volný a mohl skončit na dně celý a vy bez kotvy.
Jak uvázat řetěz
Na soukromých jachtách je řetěz obvykle nastaven kotevním lanem a až to je uvázané v kotevně. Na lodích charterových je obvykle uvázaný již konec řetězu. Přivázaný by měl být tak, aby šel kdykoli snadno odříznout. Proto může být úvaz řetězu tak dlouhý, že se dostane až přes kotevní vrátek a pak je těžké řetěz přitáhnout.
Aby k tomu nedocházelo
Řetěz je nutné si pořádně označit nedaleko konce, aby k výše uvedenému překvapení nedocházelo. Značku můžeme instalovat i na charterové lodi. Nejlepší značkou je 20 cm látkové stuhy, kterou na řetěz navážeme 2 metry před koncem.
Proč dva metry? Uvážeme-li značku metr před koncem, nemusíme stihnout zareagovat včas a konec řetězu stejně uteče. Chvíli trvá, než zareagujeme a další chvíli, než rozjetý vrátek zastaví. Dva metry jsou akorát.
5788
Související články
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.