Turistická jachta budoucnosti
Svět závodních offshore jachet se od světa jachet turistických před pár lety utrhl a turistické lodě se mu nedokázaly přiblížit. SKAW může být první lodí, která výhody závodních jachet vnese do turistického jachtingu a tyto dva směry znovu přiblíží.
Turistická jachta dlouhá 11,3 metru, má šířku 4,9 metru, ponor přes 3 metry, kulatá příď typu scow, dvojice foilů, plocha plachet podobná závodní jachtě Class 40, vnitřní prostor mnohem větší jachty a rychlostní potenciál závodního stroje.
Vše dohromady to vypadá téměř neuvěřitelně. Nejde však o studii od reality odtrženého studenta designu, ale o připravovanou jachtu, za níž stojí tým v čele se zkušeným závodníkem a lodním designérem Benoit Mairem.
Výhody tvaru, který není po chuti každému
Zdroj SKAW
...i v podpalubí.
Tvarem trupu se připravovaná jachta podobá nejrychlejším moderním závodním jachtám Class 40, nebo Classe Mini. Maire také stál za plně foilující jachtou Classe Mini 1067 Nicomatic 6.50. Jen pro zajímavost uvádíme, že na tuto superrychlou Classe Mini vyráběl speciální kormidla Milan Koláček.
Široký trup po celé délce se nemusí líbit, dodává ale jachtě extrémní stabilitu. A stabilita rovná se výkon. Je to podobné jako u katamaranu, kde je stabilita zajištěna šířkou. Tolik výhoda tvaru trupu pro rychlost. U turistické jachty je však důležité také pohodlí a to je z velké části dáno prostorností. Zde je na první pohled patrné, že jde o extrémně prostornou loď jak v podpalubí, tak i na palubě.
Foily
Zdroj SKAW
Jachta by měla dosahovat rychlostí nad 20 uzlů.
Jachta je vybavena dvojicí foilů, které je možné plně zatáhnout. To je extrémně důležité pro běžné stání v přístavech. V akci pak foily dodávají ve vyšších rychlostech jachtě další ohromnou porci stability. Zřejmě se nebude jednat o jachtu, která by létala na foilech, ale půjde o loď jezdící velmi vysokými rychlostmi ve skluzu, s mimořádnou stabilitou.
A ještě jedna výhoda vysoké stability… Podle předpokladů jachta bude plout v minimálních náklonech, extrémem bude 16°. Také tím se bude podobat spíše multihullu než jednotrupé lodi.
Interiér
Zdroj SKAW
Otevřený prostor v podpalubí.
Podíváme-li se do podpalubí, máme před sebou ohromný otevřený prostor, jehož přední část se místo velikého salonu může změnit ve dvě prostorné dvojmístně kajuty. Jako salon je pak možné využít plně zastřešený kokpit.
Na první pohled vše vypadá fantasticky. První loď by měla být spuštěna na vodu už v příštím roce. Uvidíme, jestli se podaří odvážnou a krásnou ideu uvést v realitu, například jestli se podaří udržet hmotnost lodě na slibovaných 4 500 kg, což je hmotnost závodní Class 40.
No a pak je tu ještě cena. Kterou neznáme… Osobně bych se připravoval na to, že půjde o překvapivé číslo. Vezmeme-li v úvahu, že se jedná o osmatřicítku…
Více informací najdete zde.
1039