Trajekty bez posádky v provozu
Výměna lidí za stroje pokračuje mílovými kroky. Kdo by si před pár lety pomyslel, že na palubě trajektu není třeba ani jeden námořník? Budou za chvíli plout i charterové jachty bez posádky?
Skandinávský pracant je drahý, proto tamní firmy jsou úspěšné v hledání cest, jak ho zaplatit. V posledních dnech proběhly dva testy trajektů, které se už obejdou bez jediné ruky na palubě. Vše se testovalo v běžném provozu.
Jeden test proběhl na trajektu firmy Finferries. S finským rejdařem se spojila technologická firma Rolls Royce. Trajekt Falco plující na trase Parainen – Nauvo uplul celkem 1,5 míle bez zásahu člověka do řízení. Navíc cestou musel několikrát řešit případy hrozící kolize, které se musel vyhnout. V Nauvo trajekt sám přistál a zůstal stát u mola. Vše bez pomoci.
Zpáteční cestu loď absolvoval v režimu řízení na dálku. Kapitán lodi seděl na velínu vzdáleném 30 km. Znovu bez potíží.
O dva dny dříve byla v tomto závodě úspěšná také finská Wärtsilä. Ta poslala na moře 85 metrů dlouhý trajekt Folgefonn. Navštívil 3 přístavy a jediným povelem, který obdržel od operátora, bylo SAIL. Od té chvíle vše vedl počítač. Také v tomto případě trajekt dokázal sám vyplout z přístavu a později zase zajet k molu.
Budou takto v budoucnu plout i charterové jachty? Asi ano. Je to jen otázka času. Pak už bude moci na moře kdokoli. Přesto by však mělo být bezpečněji.
A kapitánů již nebude třeba…
3781
Související články
Saxdor 200 - dávka adrenalinu pro rybáře
Saxdor 200 - dávka adrenalinu pro rybáře
Finský výrobce motorových lodí Saxdor nabízí modely od 20 do 40 stop. Na spodním okraji této škály se nachází Saxdor 200, v ostatních parametrech by však měl okupovat příčky nejvyšší. V rybářské variantě Fishing package jde o flexibilního pracanta, dostatečně výkonného a přitom snadno přepravitelného na přívěsu za autem.
Zběsilý finský elektromotorák uhání vpřed 51 uzly
Zběsilý finský elektromotorák uhání vpřed 51 uzly
Finská společnost Axopar, která na vlnách vyznává především rychlost, se rozhodla zařadit do svých motorizací také elektrický pohon. Kdo by očekával, že se tím vzdává své záliby ve vysoké hladině adrenalinu v krvi, mýlil by se.