Tragická neznalost a soutěž o knihu!
Představte si, že přijde jachtař na kurz na jachtařskou licenci B a neví, co je to zeměpisná šířka a délka. Že je to nemožné? Není! Bohužel je to s vědomostmi stále slabší. Proto tu pro vás máme jednoduchou soutěž o ceny.
Úroveň znalostí jachtařů v průměru rychle klesá. Samozřejmě není každý takovým extrémistou, jako jsme uvedli v úvodu, ale stále více jachtařů si myslí, že se bez mapy a základních znalostí obejdou.
Obejdou? Nebo ne?
Za standardních podmínek ano. Platí to ale jen do té doby, než se zhorší počasí a na lodi dojde k některé z triviálních chyb, která vyřadí elektriku.
Furianti začnou křičet, že ani toto je nemůže zaskočit, protože mají tablety, telefony chytré hodinky a kdovíco ještě.
Mají. Jak dlouho ale vydrží v provozu při navigaci? Dvě hodiny? Možná pět hodin? Nebo dokonce půl dne?
Jste-li jen 60 mil od přístavu, jste na samé hraně dojezdu s těmito přístroji.
Dobrá rada tedy zní: Učte se navigaci!
Vždyť je to navíc zábavné.
Soutěž
Rozhodli jsme se, že vám budeme servírovat vzorové navigační příklady, které se používají při zkouškách. Začneme u stupně C. Příklady připravil guru mezi našimi školiteli a zkušebními komisaři Olda Straka.
Na vyřešení tohoto příkladu máte týden do úterý 8. listopadu do 2359 středoevropského času. Pošlete nám odpověď a my ze správných vylosujeme vítěze, který získá knihu Anglicko-český jachtařský ilustrovaný výkladový slovník.
Následně zveřejníme vzorové řešení příkladu, na kterém se můžete zdokonalit.
Soutěžní příklad
Variation 4°22´W 2006 (5´W) Plujete v roce 2014
V 05,00 hod. upřesníte svoji polohu náměry na:
maják Cap Gris-Nez (φ = 50°52´N, λ = 1°35,2´E) NK = 055°
kostel Belfry Audresselles (φ = 50°49,4´N λ = 1°36,2´E) NK = 127°
Z takto upřesněné polohy plujete kurzem kompasovým KK = 030°, rychlostí v = 5 uzlů.
Vane vítr E (east), velikost driftu odhadnete na drf = 10°.
V 07,00 hod. změníme kurz do přístavu Dover (φ = 51°06,6´N, λ = 1°19,7´E). Směr větru se nezměnil, drift poklesl na drf = 5°.
Jaký bude kurz kompasový KK pro plavbu do přístavu Dover ?
Mapu pro řešení příkladu najdete zde. Vytisknout si ji můžete ve formátu A3.
7626
Související články
Rastrové a vektorové mapy
Rastrové a vektorové mapy
V době elektronické navigace skončily papírové mapy někde hluboko v navigačním stolku. Celá navigace probíhá na monitorech mapových plotterů a mobilních telefonech. Pro bezpečnou plavbu je dobré o elektronických mapách něco vědět.
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Kdo je na vině?
Kdo je na vině?
Dostali jsme zajímavou otázku od našeho čtenáře Jana Kocmana. Dotaz se týká poškození lodě při stání na kotvě. Jde o problém, se kterým se můžete snadno potýkat.