Search
× Search
The Crown Cup
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

The Crown Cup

Lipenské moře, konkrétně Jachetní klub Černá v Pošumaví, přivítal o prodlouženém víkendu 17. - 20. 8. 2017 závodníky čtyř lodních tříd – RS700, RS Feva, RS500 a RS Aero. Dohromady se tedy do Černé v Pošumaví sjelo 102 plachetnic z 11 států. Pro závodníky lodní třídy RS700 byl letošní The Crown Cup Mistrovstvím Evropy, a proto jsme mohli vidět na Lipenské přehradě plachtit závodníky světového formátu. Pro všechny ostatní třídy byl závod šampionátem České republiky, případně Velkou cenou.

Srpnové počasí je na Lipně typické vysokými rozdíly teplot, náhlým střídáním počasí a bouřkami. To vše se v průběhu závodu The Crown Cup vystřídalo.
Středeční den byl pro všechny závodníky dnem přípravným. Posádky testovaly své lodě, ladily poslední detaily, a také zjišťovaly specifika místní vody. Večer byl závod slavnostně zahájen a následoval bohatý raut pro závodníky. 
Ve čtvrtek ráno se závodníci začali připravovat na vyplutí. Nervozita stoupala, nikoliv však síla větru. Závodní komise proto musela start rozjížděk odložit. V podvečer rozhodčí rozhodli, že podmínky jsou již stabilizované a vyslali závodníky na hladinu Lipenského jezera. Okruh Decathlon, kde závodily juniorské RS Fevy, mládežnické RS500 a RS Aera odjely 2 pěkné rozjížďky v lehkém větru a tropických teplotách. Vedoucí posádkou v lodní třídě RS Feva po prvním dni se překvapivě stali drobouncí borci z Plzně Baštář – Pelnář, v lodní třídě RS500 to byla posádka Tkadlecová – Houšková, které dokázaly vyhrát všechny čtvrteční rozjížďky. Závodníci akčních skiffů RS700 na okruhu VT Project tolik štěstí neměli a zde se neuskutečnila žádná rozjížďka. 
Předpověď věštila na páteční den stejné počasí jako ve čtvrtek, a proto závod začal ve stejném rytmu jako den předchozí – odkladem. V pátek se bohužel, kvůli velmi slabému větru neuskutečnila žádná rozjížďka. 

Páteční pohodový den však překazila noční pohroma. Silná bouře, která dosahovala rychlosti až 130 km/h, lámala stromy, ničila stany a převracela lodě. Hrdiny celého závodu jsou všichni, kteří ochotně v noci pomáhali zachraňovat lodě a stany. Bez této pomoci bychom mohli sobotní závodění úplně odepsat. Rádi bychom touto cestou ještě všem poděkovali za jejich doslova hrdinské nasazení.
Dost bylo opalování, teď něco o pořádném závodění, které následovalo v sobotu a neděli. Sobotní ráno bylo deštivé, nicméně podmínky na vodě byly ideální. Vál jihozápadní vítr o síle 8 až 12 uzlů a závodní komise tak odstartovala 5 rozjížděk, aby dohnala ztrátu z předchozích dní. Pro lodní třídu RS700 jsou tyto podmínky ideální, a proto jsme mohli vidět krásné souboje, neustále se měnící pořadí a občas také ty převrácení. Vedoucím závodníkem po sobotě byl Milan Hájek, který s jedním drobným zaváháním dokázal vyhrát tři rozjížďky a v jedné dokončit na druhé pozici. V lodní třídě RS Feva byla situace také zajímavá. Po sobotě s přehledem vedla sourozenecká posádka Dobrý – Dobrá, následována jihomoravskými borci Tupý-Viščor. Výsledky dalších posádek, však slibovaly nedělní dramatický závěr závodu. Posádky na 3. až 12. místě byly naskládány v rozmezí pouhých pěti bodů. Lodní třídu RS500 nenechala dívčí posádka Tkadlecová – Houšková na pochybách a ukázala všem, kdo je tady králem, tedy spíše královnou. Dramatické vyvrcholení slibovala také lodní třída RS Aero kde se první tři závodníci z Velké Británie a Německa umístili na shodu bodů.
Neděle byla třešničkou na dortu – sluníčko, vítr dosahující až 20 uzlů, napínavé souboje, taktické perličky a těsné dojezdy do cíle - to a mnohem více bylo nedělní závodění. Akční skiffy RS700 doslova létaly po hladině, ale Milan Hájek byl zase o něco rychlejší a stal se tak zaslouženě Mistrem Evropy. RS Fevy ovládli plzeňští sourozenci Dobří, lodní třídu RS500 slečny Tkadlecová – Houšková a RS Aera německý závodník Marcus Walther. Po závěrečném ceremoniálu se závodníci vydali vstříc domovům a areál jachetního klubu utichl a zesmutněl.

 

Text Václav Brabec

Výsledky najdete zde.

2101
Na horu