Test: Bavaria 37 cruiser
Bavaria 37 Cruiser je faceliftem modelu 36. Na stejném základě postavila loděnice mnohem líbivější jachtu. Povedená nástavba, předělaný kokpit a nový interiér, to jsou klady této rodinné jachty.
Změny, ke kterým došlo, byly více než žádané. Šestatřicítky se sice prodalo více než 350 kusů, ale nešlo o vizitku, kterou by si BMW Group Designworks vyvěsila na titulní stránku. Konkávní boky nástavby, malá hranatá okénka a jediné kormidelní kolo, to nebyl styl, který by se uchytil.
Sedmatřicítka, která je postavená na stejném trupu, již je docela jiná a odpovídá moderním trendům. Výšku nástavby opticky snižuje dlouhé boční okénko, boky nástavby jsou rovné a do kokpitu přišla dvojice kormidelních kol, jak je dnes i u této velikosti jachet běžné. Z ošklivého káčátka vznikla povedená jachta.
Trup jachty je vyroben nad čarou ponoru ze sendviče s jádrem z Airexu. Pod čarou ponoru a v místech průchodu seacocků trupem je použit jednolitý laminát. V místech instalace palubního hardwaru jsou použity hliníkové výztuhy. Výřezy v palubě pro lukny a kování jsou provedeny CNC robotem, který zajišťuje maximální přesnost.
Tuhost trupu je dána zpevněním, na kterém je zavěšen kýl a uchyceny vanty, a vlaminovanou hlavní přepážkou pod stěžněm. Oddělená kotevna na přídi slouží jako bezpečnostní prvek pro případ srážky. Přepážka je vodotěsná, tedy ani zaplavení přídě neohrozí bezpečnost posádky.
Paluba a kokpit
Jednoduché a účelné uspořádání je pro jachty Bavaria typické. Kotevní kování na jedinou kotvu, jednoduchý, ale přesto stabilní přední koš, malá kotevna, která neubírá prostor v podpalubí, ve které je však dostatek hloubky na 50 metrů řetězu. Vrátek s horizontální osou je schovaný uvnitř kotevny.
Paluba jachty je bez překážek, jednoduché lukny jsou zapuštěné do paluby. Koleje otěžových vozíků geny jsou na kraji nástavby. Vanty na boku trupu dělají trochu potíží, když se chcete protáhnout na příď. Lépe vyvažující jachtaři musí na příď procházet po nástavbě.
Madlo na boku nástavby je jen krátké, delší by určitě nebylo na škodu. Minimum možného však najdete i na dalších sériových jachtách. Oka na nástavbě před kolejnicemi otěžových vozíků se hodí pro uchycení výtahu, pokud nechceme, aby v noci mlátil do stěžně.
Bavaria používá netradiční řešení otěže hlavní plachty. Zprvu se zdá být zbytečné povolování dvou otěží, když chcete jet na bočák, ale například při halzách je druhá otěž dobrým pomocníkem. Co se mi příliš nelíbí, to jsou použité stopery Spinlock XAS. Nejsou mojí krevní skupinou.
Foto Lodní noviny
Zamykání hlavní lukny je praktické a dobře funguje.
Naopak kladně je třeba ocenit dvířka hlavní lukny. Jsou vertikálně dělená, otevřená jsou zamáčknutá na nástavbě vedle lukny a navíc se dobře zamykají. Na takovéto normální jadranské ježdění je to výborné řešení.
Proti předchozímu modelu doznal změn především kokpit. Místo jednoho kormidelního kola, jsou k dispozici dvě. Díky tomu se výborně prochází mezi nimi na sklopnou koupací plošinu na zádi.
Kokpit je široký, stůl uprostřed veliký, s mapovým plotterem na své zadní straně. Lavice v kokpitu bohužel nemají dostatečnou délku, aby bylo možné si na ně lehnout. Na druhou stranu majitelé preferují více prostoru v podpalubí na úkor pár centimetrů v kokpitu.
Za kormidlem je možné pohodlně sedět na boku kokpitu. Ovládání motoru je na pravoboku pod nohami kormidelníka. Pro někoho hůře dostupná pozice, která je dnes ale běžná.
Jachta je optimalizovaná pro využití ve Středomoří. Je to znát především na velmi rozměrné koupací plošině. Bavarií používaný mechanizmus, který tlumí pohyb plošiny, je vynikající. I kdybyste byli donucení couvat se sklopenou plošinou proti vlnám, nebudete mít pocit, že vlna plošinu ustřelí.
Úložné prostory pod lavicemi v kokpitu jsou u tříkajutové verze mělké, ale přesto pojmou nezbytnosti, jako jsou fendry. U dvoukajutové verze je k dispozici ohromný úložný prostor, který zasahuje až na dno trupu. V takovém případě je uvnitř místo i na přívěsný motor a nafukovací člun. Při dlouhých plavbách nezbytné.
Podpalubí
Foto archiv
U navigačního stolku (vpravo) není místo na mapy, ale stolek je možné sklopit do stěny koupelny.
Nehledejte uvnitř nic revolučního. Osvědčené uspořádání ale nabízí více prostoru, než čekáte při pohledu na jachtu zvenčí. Salón je uspořádán klasicky, centrálně umístěný stůl a kuchyně do L. Navigační stolek je na přední stěně koupelny, orientovaný proti směru jízdy. Chybí u něj úložný prostor na mapy (jsem staromilec), ale na druhou stranu je díky tomu možné stolek schovat ve stěně a získat více místa na boční lavici. Je možné ji použít na spaní. Příjemným detailem jsou u elektrické rozvodné desky USB zásuvky na dobíjení.
Bavaria stále trvá na zvýšených okrajích jídelního stolu. Díky nim je možné na stůl položit například příbory i při plavbě v náklonu. Zdá se to jako samozřejmost, ale mnozí se již zavedených pořádků nedrží. Na druhou stranu mi v salonu přijde nevyužitý prostor na boku nad sedačkami. Prázdné stěny opticky rozšiřují prostor, ale pro delší plavby by se více skříněk či polic hodilo.
Foto archiv
Při delších plavbách může být limitující velikost skříněk.
Rozměry kuchyňského koutu kuchaře uspokojí. Z vrchu plněná lednice je ideální, co se energetických úspor týče. Při delších plavbách se může jako limitující jevit menší objem skříněk v kuchyni. Jinak je kuchyně velmi užitečně rozvržená. Bohužel se nám nepodařilo zjistit, kam patří kryt na vařič (pracovní deska). Ve skříňkách na nádobí by se hodilo instalovat rozdělení na talíře, hrnečky, sklenice atd. Jinak nastane za plavby ve skříňce chaos.
Skvělé překvapení zažijete v příďové kajutě, kde na vás čeká mnohem více místa, než byste čekali. Lůžko v přední kajutě je tak široké, že nebudete vědět, jak si na něj lehnout. Moderní tvary jachet nesou ovoce. Skříňky v přední kajutě nejsou největší. U lůžek jsou k dispozici dvě čtecí lampičky. Velký úložný prostor je pod lůžkem. V přední části zabírá další místo pod postelí příďový propeler.
Vynikající využití vnitřního prostoru je patrné i v zadních kajutách. Lůžka jsou rozměrná, výšky nad nimi dostatečné, aby citlivější členové posádky neměli stísněný pocit. To je to, co se od zadních kajut žádá.
Koupelna na levoboku splňuje standardní očekávání. Nevybočuje svojí velikostí z řady podobně velkých jachet. Vnitřní prostor se v sedmatřicítce podařilo maximalizovat všude, o koupelně to ale neplatí.
Velmi dobrý je na lodi přístup k motoru, což potěší především možné majitele této jachty.
Plavební vlastnosti
Foto Lodní noviny
Jachtu jsme testovali ve větru, který se výrazně blížil nule.
Při plavbě na motor jde o velmi hbitou jachtu. To se hodí především v přístavech. Manévrovací schopnosti jsou tedy výborné a pokud je jachta vybavena i příďovým propelerem, dostanete se s ní doslova kamkoli.
Během testu vál jen slabý vítr, maximálně do 6 uzlů. Jachta samozřejmě není pro takové podmínky optimalizovaná a negativně se projevují i rolovací plachty. Menší plocha plachet a horší možnosti trimování jsou ve větru blízkém nule dvojnásob znatelné. Na druhou stranu je třeba poctivě přiznat, že za takových podmínek se na turistické jachtě pere s plachtami jen čistokrevný závodník. Ostatní startují motor.
Ve větru blízkém nule se podařilo jachtu rozjet na 3,8 uzlu předoboční vítr. Bez asymetrického spinakeru po odpadnutí na zadobok rychlost rychle klesala. Na stoupačce se podařilo udržet rychlost do 50°na vítr také, potom začala jachta výrazně zpomalovat.
Podmínky, ve kterých byla jachta testována, nebyly zrovna reprezentativní, ale byly to jediné podmínky, které jsme měli k dispozici.
Podle polárního diagramu je jachta schopná na zadoboční vítr atakovat hranici 10 uzlů rychlosti, pokud se rychlost větru blíží 30 uzlům. Tato zkušenost nám bohužel chyběla.
Závěrem
Foto archiv
Přední kajuta je mimořádně široká.
Německé loděnici se podařilo opticky významně vylepšit model s označením 36. Ani se nechce věřit tomu, že by tyto dvě jachty měly něco společného. Jak je u Bavarie běžné, nenajdete na lodi nic navíc, vše nezbytné je ale provedeno solidně a čistě. Loděnice se na trhu prosazuje agresivní cenovou politikou u svých produktů a své konkurenty si udržuje za zády.
Hraje-li cena nejdůležitější roli ve vašem rozhodovacím procesu, u Bavarie se rozhodně nespletete. Bavaria umí vyrábět levné jachty a sedmatřicítka je toho důkazem. Je to jachta, která si našla své publikum jak mezi soukromými majiteli, tak i mezi charterovými firmami.
Parametry
Celková délka
|
11,30 m
|
Délka trupu
|
10,90 m
|
Délka na vodorysce
|
10,22 m
|
Šířka
|
3,67 m
|
Ponor
|
1,95 / 1,63 m
|
Výtlak
|
7000 kg
|
Balast
|
2080 kg
|
Motor
|
Volvo Penta D1-30, 28 hp
|
Nádrž na naftu
|
150 l
|
Nádrž na vodu
|
210 l
|
Design
|
Farr Yacht Design
|
Cena
|
106900 EUR bez DPH
|
Více
|
zde
|
Konkurenční jachty
Jeanneau Sun Odyssey 389
Celková délka
|
11,75 m
|
Délka trupu
|
10,98 m
|
Šířka
|
3,76 m
|
Ponor
|
1,98 m
|
Výtlak
|
6920 kg
|
Motor
|
29 hp
|
Nádrž na naftu
|
130 l
|
Nádrž na vodu
|
200 l
|
Design
|
Marc Lombard Design
|
Cena
|
126100 EUR bez DPH
|
Více
|
www.jeanneau.com
|
Beneteau Oceanis 38.1
Celková délka
|
11,50 m
|
Délka trupu
|
11,13 m
|
Délka na vodorysce
|
10,72 m
|
Šířka
|
3,99 m
|
Ponor
|
2,09 m
|
Výtlak
|
6850 kg
|
Balast
|
1790 kg
|
Motor
|
30 hp
|
Nádrž na naftu
|
130 l
|
Nádrž na vodu
|
130 l
|
Design
|
Finot - Conq
|
Cena
|
116 900 EUR bez DPH
|
Více
|
www.beneteau.com
|
10170
Související články
Bavaria SR33 - novinka na příští sezonu
Bavaria SR33 - novinka na příští sezonu
Po modelech SR41 a SR36 představuje Bavaria Yachts o další tři stopy kratší model ze své úspěšné řady SR. Stejně jako u všech motorových jachet výrobce klade důraz na vytvoření prostoru pro život na palubě, čemuž napomáhá promyšlené rozvržení interiéru v podpalubí.
Cesta do Chorvatska
Cesta do Chorvatska
Přinášíme vám informace z první ruky o cestě do Chorvatska a zpět. Informace jsou ze dvou zdrojů, vedle skoro všem známého Jirky Pacáka, jde i o informace od majitele jachty zakotvené v Chorvatsku.
Která kotva drží?
Která kotva drží?
Testovali jsme desítku kotev. Na dně tužší bahno a chtěli jsme vědět, jak se budou kotvy chovat. Výsledky byly zčásti očekávané, ale i trochu překvapivé.