Superjachty superškodí
Kdo více škodí na naší planetě. Indický šofér 50 let starého kouřícího kamionu, nebo majitel supermoderní megajachty, která je svými technologiemi označována za ekologickou?
Vědec a autor knihy Superyachts: Luxury, Tranquility and Ecocide Gregory Salle v tom má jasno. Životní styl majitelů superjachet označuje za ekocidu a vysvětluje také proč.
Dnes je na světě v provozu téměř 6000 superjachet, tedy lodí delších než 30 metrů. Životní styl majitelů těchto jachet je z pohledu emisí odstřeluje někam docela jinam, než je zbytek světové populace. Jen 10 % nejbohatších je zodpovědno za polovinu všech světových emisí uhlíku. Podle organizace Oxfam by trvalo 1500 let jednomu člověku z 99 % chudších na planetě, než by vyprodukoval tolik emisí, jako jeden z nejbohatších miliardářů. Nejde přitom samozřejmě jen o jejich jachty, ale o životní styl celkově, jejich domy, soukromá letadla, jachty a další spotřebu. Podle studie z roku 2021 jsou to však právě superjachty, které se na emisích skleníkových plynů podílejí nejvíce. Roční emise 300 největších superjachet odpovídají celoroční produkci souostroví Tonga.
Na věci příliš nezmění ani druh pohonu. Také plachetnice jako Bezosova Koru se stále spoléhé primárně na dieselové motory. Při výpočtu 7000 tun oxidu uhličitého, které Koru za rok vypustí do ovzduší, se přitom nebere v úvahu její 75 metrů dlouhá asistenční loď, vrtulníky, vodní skútry a menší čluny.
Přitom Bezos se svojí plachetnicí je spíše výjimkou. V roce 2023 bylo ze superjachet spuštěno na vodu 8 plachetnic, proti 195 motorovým jachtám...
1305
Související články
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Lodní doprava platí za velkého znečišťovatele životního prostředí. Podíl rekreačních lodí na celkovém objemu vypuštěných emisí skleníkových plynů v dopravě sice nedosahuje ani jednoho procenta, vzhledem k jejich minimálnímu společenskému přínosu je však ekologická stopa motorových lodí stále větším tématem i pro samotné loděnice. Jednou z cest, jak tuto stopu mírnit, je vývoj alternativních paliv. Jak je v tom sektor daleko?
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Studenti berlínské Technické univerzity z různých oborů spojili síly a pustili se do projektu pozoruhodného dvoutrupého plavidla, poháněného elektromotorem napájeným solárními panely. Cílem zhruba čtyřicítky studentů z 16 studijních programů je účast na červencovém závodu Monaco Energy Boat Challenge.