Superekologická superjachta
Britská loděnice Spirit Yachts dokončila a novému majiteli předala 33,9metrovou jachtu Geist. Plachetnice se slupovým oplachtěním je největší dřevěnou jednostěžňovou jachtou postavenou na britských ostrovech od legendární lodi Shamrock V z 30. let minulého století. Její předností má být hlavně ekologický provoz.
Čerstvý vlastník 111stopé megajachty, jehož identita není redakci Lodních novin známa, je zastáncem moderních technologií a šetrného přístupu k životnímu prostředí. Na jachtě chce především plout na plachty, a když kotvit, tak mimo maríny.
Foto Spirit Yachts
Salón jachty.
Takový kolos se nicméně neobejde bez strojního pohonu – tím je v tomto případě elektrický systém Torqueedo živený čtveřicí li-ion baterií BMW. Podle údajů loděnice může jachta výhradně na tento pohon plout až 30 mil rychlostí 8 uzlů. Za příhodných povětrnostních podmínek lze baterie dobíjet otáčením propeleru při plavbě na plachty.
Veškerá palubní elektronika včetně vybavení kuchyně byla vybírána s důrazem na minimální spotřebu a maximální účinnost. Generátory na lodi jsou přítomny rovněž, ale slouží vyloženě jako nouzová záloha, nikoli jako předměty pro denní využití. „Dokud bude při plavbě přes Atlantik vanout vhodný vítr, nebude loď spotřebovávat žádnou energii získanou z fosilních paliv,“ cituje web Megayachtnews Nigela Stuarta, výkonného šéfa Spirit Yachts.
Foto Spirit Yachts
Ještě jeden obrázek z koupelny.
Zajímavostí rovněž je, že záměrem investora od počátku bylo, aby jachtu mohl vést sám a nemusel se spoléhat na posádku. „Dřevěná jachta takové velikosti s jedním stěžněm, kterou má kormidlovat jen majitel, nad tím už je třeba se vážně zamyslet,“ dodává Sean McMillan, zakladatel a hlavní designér Spirit Yachts. McMillan předpokládá, že se Geist bude účastnit i regat.
Sólo vedení jachty nahrává i hydraulické palubní vybavení či rolování hlavní plachty do ráhna. Plachty jsou vyrobené z recyklovaného materiálu, stěžeň byl zhotoven z karbonového vlákna.
Že se pod palubou takové jachty bude skrývat unikátní interiér, asi nikoho nepřekvapí. Zodpovědné za něj je studio Rhoades Young Design, které akcentovalo organické tvary – linie připomínají především různé ulity a kokony. Tak snad jen majiteli popřát, aby si někde na širém moři neprožil svou verzi Kafkovy Proměny.
Specifikace
Celková délka: 33,9 m
Délky na vodorysce: 24,0 m
Šířka: 6,4 m
Ponor: 4,05 m
Výtlak: 58 000 kg
Balast: 45 %
Akumulátory: BMW lithiové akumulátory 40 kWh
Motor: Torqeedo
Plocha plachet: 450 m2
Více najdete zde.
4071
Související články
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Lodní doprava platí za velkého znečišťovatele životního prostředí. Podíl rekreačních lodí na celkovém objemu vypuštěných emisí skleníkových plynů v dopravě sice nedosahuje ani jednoho procenta, vzhledem k jejich minimálnímu společenskému přínosu je však ekologická stopa motorových lodí stále větším tématem i pro samotné loděnice. Jednou z cest, jak tuto stopu mírnit, je vývoj alternativních paliv. Jak je v tom sektor daleko?
Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Uplout za 24 hodin 420 námořních mil? Takovou porci zvládnou třeba posádky jachet IMOCA či velké trajekty. Málokdo by ale tento výkon s průměrnou rychlostí 17 uzlů očekával od malého člunu poháněného elektrickým motorem.
450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
Nejrůznější hybridní technologie nezadržitelně vstupují do lodních strojoven. Dosud však výhradně právě do strojoven, protože kombinace různých zdrojů pohonu se zatím týkaly jen vestavěných motorů. Změnu přináší švédská společnost Oxe Marine, která v únoru v Miami představila 450koňový závěsný hybridní elektro-dieselový motor, který je tak prvním takovým konceptem s vysokým výkonem.