Sunbeam 40.1- jachting na úrovni
Sportovní cruiser. Tak nazývá svoji novou čtyřicítku Manfred Schöechl, majitel loděnice Sunbeam. A trvá na tom, že jeho jachta nemá nic společného s loděmi vyráběnými ve velkých sériích. Má pravdu, jachty Sunbeam jsou jiné.
Svět jachtingu je pro laiky zvláštní. Dvě lodě, na první pohled skoro stejné. Cena jedné však je X a cena druhé Y. V rovnici se pak Y = 3X. Proč je jedna jachta třikrát dražší, než jachta druhá? Vzhledově jsou podobné, materiál se zdá stejný, počet kajut stejný, nebo dokonce menší. Tak kde je rozdíl?
Jako vždy je to v kvalitě. Dražší jachty jsou vyrobeny z kvalitnějších materiálů, na kterých se nešetří. Používají se lepší komponenty, podíl kvalifikované lidské práce výrazně vyšší a při hledání vhodných materiálů se nedělají kompromisy ve prospěch nižší ceny. Do této skupiny patří i rakouské jachty Sunbeam. Zákazníci si je nekupují kvůli nízké ceně, ale vysoké kvalitě.
Pohodlný trup
Foto Sunbeam
I při stoupačce na divočejším moři než při testu se tvar trupu projevuje kladně na příjemných plavebních vlastnostech.
Slovní spojení pohodlný trup se může zdát nesmyslné. Opak je pravdou. Na rozdíl od běžné sériové produkce, kde obvykle diktují tvary zájmy charterových společností, má Sunbeam 40.1 méně objemný trup na přídi a zádi. Příď tak není na spodku plochá, jako je tomu u lodí určených pro charter, které se snaží získat co nejvíce prostoru v interiéru.
Pohyb lodi je i na vlnách mnohem plynulejší, nedochází k tupým nárazům přídě do vln. Jachta je na kormidle mnohem poslušnější, než lodě extrémně široké na zádi. Menší tvarová stabilita je nahrazena větší stabilitou hmotnostní, která je dána vyšším podílem balastu na kýlu. Při plavbě na rozvlněném moři tyto klady rychle oceníte.
Pro pohodí posádky je zde ještě jeden důležitý faktor a tím je směrová stabilita. Při správném nastavení plachet jachta pluje velmi ochotně rovně. Na kormidle je přitom minimální tlak. To je přitom důležitější, než si myslíte. Při dlouhých plavbách je jachta řízena převážně autopilotem. Minimální namáhání na kormidle přitom znamená menší spotřebu elektrické energie. Nízká spotřeba energie zase znamená větší autonomii, větší akční rádius.
Důležitá rychlost
Foto Sunbeam
Stačí 5 - 6 uzlů větru na to, aby se jachta příjemně rozjela.
Sunbeam 40.1 patří mezi turistickými jachtami mezi ty rychlé. Můžete namítnout, že rychlost není v tomto segmentu důležitá. Není to tak docela pravda. Vyšší rychlost znamená možnost překonávat vzdálenosti kolem 1000 mil za méně než týden. To je doba, pro kterou jsou již dnes předpovědi poměrně přesné. Plout v rozsahu známé předpovědi počasí je bezpečné. Dále je zde možnost před případným bouřlivým počasím rychleji ujíždět. Tlakové níži se sice nevyhneme, alespoň však nemusíme být zachyceni její nejaktivnější částí. I když se to tedy nezdá, je rychlost účinným bezpečnostním faktorem.
Potenciál jachty
Foto Sunbeam
Čtyřicítka vypadá jako ideální jachta pro pár jachtařů, pro které je rychlost nezbytným kořením jachtingu.
Jaký je rychlostní potenciál jachty? Ve slabém větru kolem 6 uzlů atakuje Sunbeam šestiuzlovou hranici na předoboční vítr. Vynikající zpráva do málo větrného Středomoří. Ve slabém větru je možné stoupat 43°proti skutečnému větru. V silnějším větru je možné se dokonce dostat i pod 40°. V 15 uzlech větru jachta stoupá při 40°na vítr na hraně 7 uzlů. Ani stoupačka oři takových číslech nebude pomalým kurzem. Ani při plavbě na zadobok není třeba při slábnutí větru hned startovat motor. S genakerem je možné udržovat rychlost nad 4 uzly ve větru jen o uzel silnějším. Zesílí-li vítr nad 20 uzlů, bude Sunbeam 40.1 surfovat po vlnách rychlostí nad 10 uzlů.
Kormidelník přitom ocení citlivé kormidlo a snadné vedení lodi. Pokud si pohrajeme s trimem plachet, jachta ochotně popluje rovně i bez toho, aby bylo nutné sahat na kormidlo. Loď je velmi dobře vyvážená a směrově stabilní.
Klientům vstříc
Foto Lodní noviny
Kryt hlavní lukny se spouští pod podlahu kokpitu.
Rakouská loděnice nepatří k masovým producentům. Co to pro zákazníka znamená? V první řadě je to velice široká možnost přizpůsobení jachty jeho přáním. Trup paluba i takeláž jsou sice standardní, ale interiér a detaily je možné uzpůsobit přáním budoucích majitelů. Jde přitom nejen o použité materiály, ale také o použité přístroje, jejich rozmístění, či upravení zařízení kajut. Tato výhoda se projeví především u zkušených majitelů, kteří mají jasnou představu, jak má jejich loď vypadat a proč.
Dobře zpracovaná příď
Foto Lodní noviny
Kvalitní zpracování je znát i na přídi. Teaková paluba i vazáky jsou dokonalé.
Na přídi zaujme v první řadě úložný prostor na fendry za kotevnou. Nesahá sice až na dno trupu, ael i tak je velký. Na čtyřicítce bychom ho přitom nehledali. Kotevní kování je pouze na jednu kotvu, zaujme však svojí masivností. Tlustý nerezový plech již není ohýbaný, ale musel být svařen. Kování je dlouhé, aby vystrčilo kotvu daleko před téměř kolmou příď. Počítá se na něm s uchycením asymetrického spinakeru. Kování je optimalizováno na moderní kotvu Bugel.
Kotevna je hluboká a přehledná, vrátek je schovaný pod palubou. Před kotevnou je na přídi oko na uchycení vnitřního předního stěhu.
Veliké nerezové vazáky si poradí i s mooringovými lany větších průměrů. Velmi pěkným detailem je mohutný zvednutý okraj paluby.
Paluba na přídi je překážek prostá. Zapuštěné lukny jsou skvělým doplňkem k elegantní teakové palubě. Všechna lana jsou od stěžně do kokpitu vedena pod palubou.
Rolovací hlavní plachta
Foto Lodní noviny
Hlavní plachta se roluje do stěžně. Přesto má velmi pěkný tvar a svojí velikostí bude srovnatelná s plachtou klasickou.
Na testované jachtě byla použita rolovací hlavní plachta do stěžně s vertikálními spírami. I když nejsme rolovacími hlavními plachtami nadšeni, plachta od firmy Doyle vypadala velmi dobře a díky spírám měla i roach. Proto bych se podobné plachtě na turistické jachtě nebránil.
Na lodi je použita menší gena, která zasahuje jen ke stěhům. Ve slabém větru by se sice hodila větší plachta, ale pro malou posádku je práce s takovou genou snazší. Je to moderní a efektivní oplachtění.
Kokpit
Foto Lodní noviny
Kokpit je pohodlný a bezpečný. To říká vše, co je třeba říci.
Kokpit je hluboký, užší a ergonomicky dobře členěný. Svislý kryt hlavní lukny se zasouvá pod podlahu kokpitu a není pro něj třeba hledat místo na uložení. Zde je také místo na volné konce výtahů. Navigační budíky mají místo před hlavní luknou, plotter, autopilot a některé přepínače jsou na pultíku u kormidla. Pěkný teakový stolek má ve svém středu držáky na nápoje. Opěrka na nohy u kormidla je demontovatelná. Při sezení na boku kokpitu si ji můžeme přitáhnout blíže pod nohy.
Kormidelník má ze svého místa také výborný přístup k zadnímu páru vinšen. V případě potřeby může jednoduše trimovat hlavní plachtu, v poryvech ji snadno vypustí. Otěž hlavní plachty je navíc výborně zpřevodovaná, proto se s ní skvěle pracuje.
Úložné prostory pod lavicemi v kokpitu nejsou u tříkajutové verze příliš velké. Absenci místa však vynahradí velký centrální úložný prostor za kormidly. Nad ním je rozměrná plošina určena na opalování, uvnitř vazáky na lana a pořádek. Dalšími příjemnými detaily jsou skládací lavičky na zadním koši a pěkné nerezové vazáky a průvlaky. Ve dvoukajutové verzi je samozřejmě místa pod lavicí v kokpitu více než dost. Navíc je úložný prostor přístupný i z koupelny v podpalubí. Co zde chybí, je prostor na dvě plynové láhve. Náhradní plyn se k zapojené láhvi nevejde.
To nejlepší na zádi
Foto Sunbeam
Rozměrná a velmi masivní koupací plošina je vybavena schůdky s madly pro usnadnění vylézání.
Tím nejlepším na zádi je ale koupací plošina. Je velmi rozměrná, sklopná automaticky, masivní (podívejte se na panty, na kterých je zavěšena) a nabízí vynikající pohodlné schůdky do vody s madly, které oceníme při vylézání. Na zádi je ještě k dispozici sklopný schůdek, který usnadní sestup na plošinu. Mechanizmus sklápění schůdků je jednoduchý a není třeba nic demontovat, jak je dnes často zvykem. Navíc je zde k dispozici příjemné LED světlo na koupací plošinu.
Podpalubí
Foto Sunbeam
Hodně skříněk na bocích, správně rozvržený prostor, důraz na bezpečnost a absence atraktivních revolučních řešení, které často nejsou cestou vpřed, ale jen slepou uličkou.
Interiér jachty je vpravdě lodní. Co to znamená? Rohy jsou zaoblené, všude jsou k dispozici skříňky, s prostorem se neplýtvá, jsou použity klasické materiály, rozvržení i barevné kombinace. Někomu může přijít klasika fádní, ale co je dokonalé, není třeba měnit.
Hned na začátku si můžeme říci, že zpracování je velmi kvalitní.
V kuchyni má pracovní deska zvednuté okraje, špína se nemá kde držet. Vše je čisté a například pracovní deska vedle dřezu je od části nad lednicí oddělena nízkou přepážkou, aby voda zbytečně netekla do lednice. Skříňky jsou veliké, rozdělené poličkami. V rohu kuchyňské linky je osvětlená skříňka na víno. Vynikající je, že celá kuchyňská linka je na laminátovém soklu, nehrozí tedy, že by dřevo odspodu zahnívalo.
Foto Sunbeam
Kde nejsou skříňky, jsou praktické police na knihy.
Salón je ideální pro 4 osoby, i když ke stolu může zasednout i 6 členů posádky. Není to málo, uvažte, že nejde o charterovou jachtu. Také celý salón je lemovaný skříňkami, které jsou dostatečně vysoké i hluboké. Na mnohých dnešních jachtách v salonu skříňky chybí, nebo je jich málo. Škoda jen, že stůl v salonu nemá zvednuté okraje. Na druhou stranu není žádný problém, si o ně říci, loděnice plní přání klientů. Podlážky v salonu jsou na spodní části podlepené, aby na vlnách nevrzali o laminát.
Navigační stolek proti salónu je přístupný z obou stran. Místa na mapy je ve stolku hodně. Vysílačka má své místo vedle elektrické rozvodné desky. Horší je to s mapovým plotterem. Zde se s ním nepočítá, plotter je jen na palubě.
Foto Sunbeam
Pohodlná přední kajuta je určena majitelům jachty, na zádi může být jedna nebo dvě kajuty pro hosty.
Vše co bylo řečeno o kvalitě zpracování a praktičnosti platí i pro přední majitelskou kajutu. Plno místa, výborné osvětlení, pruh LED světel pod palubou, čtecí lampičky, vynikající veliké skříňky i polička na knihy. Je to kajuta, která potěší.
Na zádi jsou dvě v podstatě stejné kajuty. Odlišný je ale přístup do kajut. Na pravoboku se do kajuty prochází koupelnou. Ze salonu vstoupíte do části koupelny, kde je umyvadlo. Dveře ze salonu zavřou v otevřené poloze sprchu a záchod. I při sprchování tak je možnost projít do zadní kajuty. Je to šikovné řešení. Méně šikovné je, že z koupelny je možné zavřít posádku v zadní kajutě. A zapomenout na ní.
Foto Sunbeam
Navigační stolek je přístupný ze dvou stran. Chybí zde jen místo na instalaci velkého mapového plotteru.
Přístup k motoru je vynikající a celý motorový prostor je příkladně vzduchově i tepelně odizolován.
Jednu výtku bych však ještě k interiéru měl. Je to přístup ke kormidelnímu mechanizmu, k autopilotu a k topení. Přístupné jsou ze zadní kajuty otvorem v přepážce. Standardně rostlý dospělý jedinec se k mechanizmům dostane, není to však zrovna pozice, ve které bych chtěl věci na vlnách opravovat. Stísněný, s rukama nad hlavou. Je mi jasné, že ani u jiných lodí není toto příkladně vyřešeno, ale to neznamená, že je toto ideální. Každé negativum však má i svoje pozitiva. V tomto případě je to vynikající zvuková izolace potenciálně hlučných zařízení, jako jsou čerpadla či autopilot. To za to stojí.
Závěrem
Foto Sunbeam
Kajuta na zádi.
Sunbeam 40.1 byl právem nominován na Evropskou jachtu roku. Je to příjemná turistická jachta, která navíc nabízí svůj sportovní potenciál. Je velmi kvalitně vyrobena a k tomu je možné jako bonus přidat velmi široké možnosti individualizace. Cena jachty je vysoká, ale odpovídá tomu, co za své peníze dostáváte. Navíc je třeba vzít v úvahu i to, že cena jachet Sunbeam s věkem klesá jen málo. I to je důležitý fakt při koupi lodě. Pro mnohé rozhodujícím kladem pak může být velmi široká míra individualizace, se kterou loděnice vychází svým zákazníkům vstříc.
Parametry
Celková délka |
12,38 m |
Délka trupu |
11,99 m |
Šířka |
3,99 m |
Ponor |
2,00/1,70 m |
Výtlak |
8 500 kg |
Balast |
3 000 kg |
Nádrž na palivo |
200 l |
Nádrž na vodu |
400 l
|
Výkon motoru |
40/55 HP |
Plocha hlavní plachty |
46,5 m2 |
Plocha geny |
41,0 m2 |
Design |
J&J Design |
Cena |
269 000 EUR bez DPH |
Více |
www.tpscentrum.cz |
8865
Související články
Cesta do Chorvatska
Cesta do Chorvatska
Přinášíme vám informace z první ruky o cestě do Chorvatska a zpět. Informace jsou ze dvou zdrojů, vedle skoro všem známého Jirky Pacáka, jde i o informace od majitele jachty zakotvené v Chorvatsku.
Která kotva drží?
Která kotva drží?
Testovali jsme desítku kotev. Na dně tužší bahno a chtěli jsme vědět, jak se budou kotvy chovat. Výsledky byly zčásti očekávané, ale i trochu překvapivé.
Redakční test NC 37
Redakční test NC 37
Do rodiny modelů NC loděnice Jeanneau loni přibyl NC 37. Přesně zapadá do středu této výrobní řady. Vznikl univerzální člun, který v podpalubí nabízí dvě kajuty a víceúčelovou jeskyni.