Suez zablokován kontejnerovou lodí
Jedna z největších kontejnerových lodí na světě zablokovala Suezský průplav. K nehodě došlo včera ráno v 07:40 lokálního času. Loď MV Ever Given vplula do kanálu jako pátá loď konvoje mířícího na sever.
Kontejnerová loď MV Ever Given patří do kategorie ultra-large containership (ULCV). Jde o 400 metrů dlouhou a 59 metrů širokou loď s ponorem 15,7 metru. Převozní kapacita lodě je 20 388 TEU, tedy 20 388 kontejnerů dlouhých 6 metrů. Loď byla spuštěna na vodu v roce 2018 a pluje pod panamskou vlajkou.
Data z automatického identifikačního systému AIS ukazují že MV Ever Given je zašprajcovaná napříč Suezským kanálem na jeho jižním konci. Kanál je tak ucpaný v obou směrech na 151 kilometru.
MV Ever Given vplula do kanálu jako pátá loď konvoje mířícího na sever. Podle některých zpráv byl na vině bouřlivý poryv větru, jiné zdroje zmiňují výpadek elektrické energie na palubě. Žádná z lodí plujících před MV Ever Given nehlásila žádné problémy, 15 lodí za nešťastnou kontejnerovkou zůstalo v kanálu zablokováno. Loď byla na cestě z Číny do Rotterdamu.
Suez je jednou z hlavních dopravních tepen na světě. Proplouvá tudy téměř veškerý obchod mezi Asii a Evropou. Zablokování této tepny může způsobit v již tak napjaté situaci v kontejnerové dopravě další zdržení a tím i nárůst ceny.
Na místě je nyní 7 remorkérů, které se snaží ohromnou nákladní loď vyprostit. Zatím neúspěšně. K podobné nehodě došlo v únoru 2016 na Labi v Hamburku. Podobně velká kontejnerová loď CSCL Indian Ocean byla nasedlá 5 dnů, než se ji podařilo vyprostit za pomoci 12 remorkérů.
Pro vyproštění lodě bude důležitá také výška přílivu v jižní části kanálu. V současné chvíli voda klesá, nejnižší hladina bude ve 14:13 místního času 0,83 m, nejvyšší ve 2017 1,59 m. Rozdíly hladin by měly v týdnu růst.
Dění na místě můžete sledovat zde.
Ilustrace zdroj Vesselfinder.com
4692
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.