Statistika nehod uplynulé sezóny v Chorvatsku
V loňské sezóně proběhlo na Jadranu 454 záchranných akcí. 40 osob svoji vysněnou dovolenou nepřežilo.
Během výjezdů se podařilo v Chorvatsku zachránit 765 osob a 174 plavidel. Na účet uplynulého roku je ale také třeba připsat 40 obětí. Po proběhlých šetřeních bylo potvrzeno, že 33 z nich přišlo o život v souvislosti s nehodami na moři. U zbylých 7 osob byla konstatována smrt z přirozených příčin. Celkový počet zachráněných osob byl o 310 menší, než tomu bylo v roce 2016. Do statistiky je ale třeba započítat i 6 osob, které se ztratily na moři a jsou stále nezvěstné.
Z nehod, ke kterým v loňském roce došlo, bylo 19 srážek lodí a 51 jachet najetých na mělčinu. Celkem se potopilo 12 lodí. Na palubách jachet vypuklo 18 požárů.
Nejvíce výjezdů záchranných složek bylo způsobeno závadou na motoru. Takových akcí bylo 59. Několikrát záchranáři vyplouvali také k lodím, kterým došlo palivo.
Celkově bylo záchranných akcí méně, než o rok dříve, třikrát vyšší byl ale počet osob, které musely být převezeny do nemocnice na ošetření. Celkem šlo o 138 případů.
U potápěčů se řešilo v roce 2017 6 nehod, při kterých byla nutná evakuace a rychlá zdravotnická pomoc. Jednalo se ve 4 případech o potápěče přístrojové a ve 2 případech o freedivery.
Z analýzy smrtelných nehod vyplývá, že 5 osob zemřelo po srážce lodí, 5 dalších zemřelo při transportu do nemocnice (infarkt, věk), 15 osob nepřežilo pád do moře (MOB, výjimečně též sebevražda), 7 utopených bylo mezi plavci. Na palubě lodi zemřely 3 osoby, jeden člověk zemřel po pádu z vodního skútru a jedna osoba po převržení lodi. Zemřeli také 2 potápěči (z toho jeden freediver) a jeden mrtvý byl nalezen na pobřeží.
Ze statistiky nehod vyplývá, že na vině jsou především nedostatečné znalosti a dovednosti posádek. Dále technické závady a nedostatečné vybavení jachet. Všem účastníkům provozu na moři se doporučuje především pozorný poslech předpovědi počasí, plavba v oblastech, které odpovídají jejich zkušenostem, detailní znalost námořních map a užívání aplikace nIS.
7824
Související články
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Vojta Sládeček se podívá na COLREG a vysvětlí zajímavosti, které nejsou všem docela jasné. Přitom jde o kolize, o to, jak se jim vyhnout a v tom nejhorším případě pak o rozdělení viny, která se vždy dělí mezi oba zúčastněné.
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
V sobotu muž na vodním vlétl mezi zakotvené lodě u břehů ostrova Koločep u Dubrovniku. Jedna žena byla v důsledku toho zraněna.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?