Stabilizace na kotvě
Poletování z boku na bok v silném větru na kotvě už určitě máte všichni za sebou. Není to jen nepříjemné, ale také nebezpečné.
V silném větru jsou moderní jachty s krátkým kýlem na kotvě velmi nestabilní. Poletují z boku na bok a opisují kolem kotvy výsek kružnice. V krajních polohách vždy dochází ke škubnutí kotvou, které nakonec může skončit vytržením kotvy ze dna.
Řešení je přitom poměrně snadné. U dvojstěžňových jachet stačí na bezanový stěžeň vytáhnout malou stabilizační plachtu, která je obvykle ušitá speciálně pro tyto účely. Ráhno dotáhneme na střed a od té chvíle se jachta chová jako větrná korouhvička, příď proti větru drží kotva, záď stabilizuje plachta.
Na jednostěžňových jachtách je situace složitější. Speciální plachtu je třeba vytáhnout opačně na zadní stěh a přitáhnout na střed obvykle až dopředu ke stěžni. Stále to není nic nerealizovatelného. Je třeba jen stěh na středu zádi a výtah, kterým plachtu budeme vytahovat. Obvykle půjde o výtah hlavní plachty. trochu složitější je situace na lodích s děleným zadním stěhem, ale i tak problém řešitelný.
Pohyb jachty na kotvě bude s tímto klidnější a díky tomu bude i méně namáhaná kotva.
4894
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.