Srážka motoráku s plachetnicí na Murteru
K těžké nehodě došlo v noci 9. srpna na Murteru u přístavu Betina. Při nehodě byla na českém motoráku vážně zraněna žena.
Neštěstí je poučné tím, že bylo zbytečné. K vážné chybě došlo na obou stranách.
Ve 22:20 český motorový člun Ivana délky 5,5 metru a s motorem o výkonu 90 HP připlouval k přístavu Betina. Na palubě byli čtyři členové posádky, všichni Češi. Nedaleko přístavu se člun srazil se zakotvenou a neosvětlenou plachetnicí Eva. Loď je registrovaná v Chorvatsku, majitel je Slovinec. Na palubě plachetnice v době nehody nikdo nebyl.
Čtyři členové posádky motorového člunu byli zraněni, z toho jedna žena těžce. Díky okamžité reakci svědků byla všem ihned poskytnuta pomoc.
Chyby, které se staly
Zásadní je samozřejmě chyba posádky plachetnice, která nebyla na kotvě osvětlená. Jsou situace, kdy se může zdát, že světlo na stěžni je zbytečné. Navíc se na něj může snadno zapomenout. Důležité ale je nejen pro ostatní lodě plující kolem, ale také pro vás. V případě podobné nehody jste kryti.
K chybě s největší pravděpodobností došlo i na palubě motorového člunu. Pravidla COLREG hovoří o nutnosti plout bezpečnou rychlostí. Laicky řečeno je to rychlost, při které jsme schopni na nastalé situace reagovat. Tato rychlost je ovlivněna mnoha faktory. Mezi nimi jsou samozřejmě i viditelnost, hustota provozu, či přítomnost světelného pozadí (světla na pobřeží, mezi kterými se mohou ztrácet světla lodí). Vzhledem k tomu, že k nehodě došlo za tmy, byla tedy výrazně snížená viditelnost. A v blízkosti pobřeží mohlo negativně působit i světelné pozadí.
Jde o nešťastnou a zbytečnou událost. Stojí ale za to, se z ní poučit. Silný motor není při noční plavbě nejlepší našeptávač.
8549
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?