Správné kotvení
Už víte, kolik je třeba vypustit kotveního řetězu. Dlouhý řetěz ale není vše. Kde jeden dokáže zakotvit, jinému se stejná kotva nechytí. Jak na to?
První co budeme pro kotvení hledat, je ideální hloubka. Již jsme si řekli, že na standardních charterových jachtách půjde o hloubku cca do 10 metrů.
Pro zakotvení není ideální skalnaté dno (kotva buď nebude držet, nebo naopak nepůjde vytáhnout), ani dno porostlé mořskou trávou (kotva obvykle po trávě klouže). Hledáme tedy písek, nebo bahno. Jak poznáme po příjezdu do zátoky písek od mořské trávy? Světlé fleky ukazují na dně písek, tmavé jsou tráva. Kotvu budeme házet do světlé barvy.
Postup
Najdeme si místo, na kterém chceme zakotvit. Připlujeme znovu, tentokrát již přídí proti větru. Na vybraném místě začneme spouštět kotvu. Jakmile je kotva na dně, začneme pomalu couvat po větru. Pomalu couváme proto, aby se kotevní řetěz natahoval, ale abychom nepohybovali kotvou, dokud nebude vypuštěno řetězu potřebné množství.
Blížíme se vypuštění požadované délky řetězu. Zařadíme neutrál a couváme již jen setrvačností. Jakmile přestaneme řetěz vypouštět, ten se pomalu napne a pokud kotva drží, zastaví loď. Jachta je přitažena řetězem zpět ke kotvě. Opět zařadíme zpátečku a pomalu ještě jednou řetěz napneme. Jakmile je napnutý (poznáme podle toho, že se loď zastavila a začala se točit), přidáme plyn a vyzkoušíme, jestli kotva opravdu drží.
Teprve po této zkoušce si můžeme být zakotvením jistí a můžeme v klidu spát.
Vyvarovat se rychlosti
Často je postup skipperů při kotvení správný, chybují jen v tom, že couvají při vypouštění kotvy příliš rychle. Jsou netrpěliví. Vypouštěnou kotvu přitom táhnou po dně. I kdyby kotva nakonec chytila, budou stát na jiném místě, než si vybrali.
Další chybou je, že sice je kotva na dně na správném místě, ale jachta couvá příliš rychle při zarývání kotvy do dna. Potom se na méně vhodném dně stane, že se kotva nestihne zarýt do dna, ale je na boku po dně tažena.
Proto je při kotvení hlavní zásadou, vyvarovat se rychlosti a při zakotvení si dát na vše čas a všechny manévry dělat pomalu. Výsledky pak jsou mnohem lepší.
Rada na závěr
Pokud zkouška zakotvení dopadne špatně a kotva nedrží, máme tři možnosti. První je vypuštění delšího řetězu. Druhou možností je vytažení kotvy a volba jiného místa k zakotvení na stejném kotvišti a třetí variantou je vyhledání jiné zátoky.
Nikdy se nespokojte s tím, že ta kotva vlastně trochu drží. Párkrát se sice nejspíše nic nestane, pak ale jednou …
19986
Související články
Může být hloubka menší než na mapě?
Může být hloubka menší než na mapě?
Mapa ukazuje v přístavu hloubku 2,5 metru. Máme ponor 2,3 metru. Můžeme vplout? Bude to pro nás vždy bezpečné?
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?