Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Házíte-li na břeh dlouhé lano, výrazně se zvyšuje pravděpodobnost, že nedohodíte, že se lano zamotá, že bude obtížné ho protáhnout okem a rychle zafixovat loď. Jen si tím zaděláváte na problémy.
Pokud tedy můžeme, použijeme lano adekvátně dlouhé. Obvykle na lodi je.
Když náhodou není k dispozici a musíme použít dlouhé lano, uvážeme ho na vazák tak, abychom použili jen adekvátní část. Lanu uvážeme na vazák například v polovině. Pokud mělo 20 metrů, na břeh již házíme jen 10.
Foto Pavel Nesvadba
Pevný konec lana je na spodku vazáku, volný konec na jeho vrchu.
Jen je třeba věnovat pozornost tomu, abychom na břeh házeli správný konec lana. Pevný konec lana, tedy ten, který házíme, je na uzlu na vazáku vespod. Na fotografii jsou oba konce lana popsané. Jde o ilustrační fotografii, proto byla vyfocena na molu, kde je vše přehlednější.
Pokud byste se chtěli zdokonalit v manévrech, můžete se přihlásit na náš poslední podzimní kurz.
644
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?