Slušná navigační chyba
Trimaran Multi One Design 70 Phaedo si jel pro další vítězství v Rolex Middle Sea Race. Soupeře měl na lopatě. Pak přišla navigační chyba, která se vidí maximálně jednou za sto let.
Copak se to děje? To si říkali příznivci jachtingu, když sledovali do té doby vedoucí trimaran Phaedo za ostrovem Pantaleria.
Nepokračoval na jih k Lampeduse, ale zamířil k severovýchodu. Plnou rychlostí. Co se stalo?
Za nedlouho přišel obrat a trimaran Phaedo znovu plul k jihu. Dalším otočným bodem byl ostrov Lampedusa.
Kurz byl ale jiný. Že došlo k chybě, to bylo definitivně jasné u ostrova Linosa. Phaedo za ostrovem obrací a pluje na severovýchod. Do neznáma. Rozhodně ne k cíli. Přibližně 40mil špatným směrem. Pak teprve si toho někdo všiml.
Obrat o 180° a zpět na jihozápad. Otočit Lampedusu a teprve pak do cíle.
Chybička se vloudila.
Jak řekl skipper Brian Thompson (držitel Jules Verne Trophy, absolvent Vendée Globe atd): „Minulou noc jsme si dali vlastní gól.“
6769
Související články
Rastrové a vektorové mapy
Rastrové a vektorové mapy
V době elektronické navigace skončily papírové mapy někde hluboko v navigačním stolku. Celá navigace probíhá na monitorech mapových plotterů a mobilních telefonech. Pro bezpečnou plavbu je dobré o elektronických mapách něco vědět.
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Který vrak je nebezpečný a který nikoli
Který vrak je nebezpečný a který nikoli
Vrak! Nebezpečí pro plavbu, ale také lákavý cílů dobrodruhů. Který vrak je pro nás nebezpečný a nad kterým můžeme bezpečně proplout? Vyznáte se ve znacích, které jsou na mapách pro vraky používány?