Skládací foilující trimaran TF10
Létání na foilech je dnes v kurzu. Již to není jen výsada Amerického poháru. Foiluje se všude a foilování je přístupnější i pro méně zkušené jachtaře.
Když se řekne &dna, tak si všichni jachtaři vybaví značku A Class katamaranů. Ale značka &dna stojí také za projektem Gunboat G4, který dnes nese jména C4 a F4. Do svého portfolia nově zařazuje i trimaran TF10. Jde o foilující karbonový speciál.
Za jeho vývojem stojí opět studio Morelli & Melvin ve spolupráci s &dna a výrobcem Holland Composites – v tuto chvíli asi nejlepším výrobcem kompozitních dílů v Evropě. Jestli se vám zdálo, že katamaran G4 měl málo vnitřního prostoru a omezený komfort v porovnání s loděmi podobné velikosti, tak u trimaranu TF10 interiér ani nehledejte. Jedná se o plnokrevný závodní speciál.
Ohromnou výhodou TF10 je transportovatelnost. Díky skládacím ramenům lze loď složit na maximální šířku 2,5 metru a převést kamkoliv za autem. Díky nízké váze 1200 kg to jde téměř za každým vozidlem (vyjma třícylindrových pokusů).
Další novinkou TF10 bude elektronické řízení foilů za plavby. To ocení především méně zkušení jachtaři, kteří foilují krátkou dobu. Trimaran má celkovou délku přes deset metrů, maximální šířku na vodě 6,8 metrů a plochu základního oplachtění 73 m2. První kus One Design třídy byl již minulý týden spuštěn na vodu a začalo první testování ve výtlačné plavbě. Můžeme ovšem očekávat, že již brzy začne létat.
Ještě jedna zajímavost. V minulosti se mluvilo o tom, že by bylo fajn, že se cena dostane pod 500 000 USD. Tak nás snad může těšit jen to, že jde ta naše koruna nahoru.
Parametry
Celková délka |
10,94 m |
Délka na vodorysce |
9,97 m |
Šířka |
2,5 / 6,8 m |
Délka stěžně |
16,1 m |
Výtlak |
1 200 kg |
Počet členů posádky |
4 |
Plocha hlavní plachty |
45,0 m2 |
Plocha kosatky |
28,0 m2 |
Design |
Morelli & Melvin
|
Více |
zde |
4350
Související články
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Poletíte přes kanál La Manche letadlem, nebo pojedete lodí? Co když zkusíte něco mezi. Trochu loď, trochu letadlo. Ovšem takové, které se dokáže vznést jen několik metrů nad hladinu. Přitom dosahuje rychlosti až 290 km/h. Na elektřinu.
Ocean Eagle 43
Ocean Eagle 43
Loni dokončila francouzská loděnice CMN první ze trojice hlídkových trimaranů, které si objednala vláda východoafrického Mosambiku. Testování první lodě probíhalo nedaleko Cherbourgu v bouřlivých vodách průlivu Raz Blanchard.