Sedm kontrol, které ušetří statisíce
Nákladných oprav na palubě jachty se lze vyvarovat, pokud dodržíme 7 pravidelných každoročních kontrol. A zima je ideálním okamžikem.
1. Zkontrolovat plachty a opravit je.
Jednou za rok je zapotřebí sundat plachty, sprayhood, lazy bag, bimini atd. Vše pečlivě prohlédneme a hledáme stopy po prodření, případně porušené švy. Na místech, kde hrozí prodření, použije sailmaker výztuhu v podobě další ochranné vrstvy.
2. Kontrola a servis dieselového motoru.
Dieselový motor pokud pracuje, nebývá kontrolován a to se může vymstít. V případě, že máte po ruce spolehlivého mechanika, nechte ho jednou za rok motor zkontrolovat. Při této kontrole se nebojte ptát na vše, co vás kolem motoru napadne. Naučíte se tak nejvíce.
3. Čištění spodku trupu.
Pokud nevytahujete loď každý rok z vody, abyste ji očistili a použili nový antifouling, nezapomeňte se alespoň jednou pod loď potopit, zkontrolovat elektrody na trupu, stav propeleru, kormidla, uchycení kýlu atd. Snažte se trup lodi udržovat maximálně čistý. Rychlostní rozdíl je ohromný.
4. Zkontrolujte kohouty procházející trupem.
Kohouty procházející trupem podléhají stárnutí a mohou být příčinou zatopení lodi. Při vytažení z lodi z vody je pečlivě zkontrolujte do posledního detailu. Promažte potřebné části. Používejte pouze silikonovou vazelínu. Jiná by mohla poškodit gumová těsnění.
5. Zkontrolujte celou takeláž.
Ideální na kontrolu takeláže je sundání stěžně. To je však náročné technicky i finančně. I na stojícím stěžni můžete zkontrolovat většinu potřebného. Jde o stěhy, vanty, napínáky, spoje, šekly, závlačky, kladky atd. Nezapomeňte ani na kontrolu pohyblivého lanoví, prodřená a jinak poškozená lana vyměňte.
6.Opravte nasáklou nebo popraskanou palubu.
Utěsnění kování na palubě již nemusí po letech sloužit. Zkontrolujte okolí každého kování, hledejte praskliny a jiné známky narušení. Paluba sendvičové konstrukce může být nasáklá vodou. V tom případě odstraňte kování a staré těsnění, nechte vše řádně vyschnout a znovu utěsněte.
7. Prohlédněte kotvu, řetěz a lano.
Na kotvě závisí bezpečnost lodi ve chvílích, kdy posádka spí. Vytáhněte celý kotevní řetěz s lanem na molo a pečlivě očistěte sladkou vodou, včetně kotevního lana. Pak zkontrolujte pečlivě každý díl kotvy, řetězu i lana. Nechte vysušit a uložte zpět. Krystaly soli v laně způsobují jeho narušení.
10438
Související články
Někdy je to k uzoufání
Někdy je to k uzoufání
Zkoušeli jste někdy na palubě své jachty demontovat nějakou část, která je důmyslně schována někde ve skříňce, za nábytkem, nebo pod ním? Použili jste přitom i taková sprostá slova, o kterých jste nevěděli, že je znáte? Jak se mohlo povést, jachty takto zkompletovat?
Příprava na zimu
Příprava na zimu
Příprava na zimu je asi nejméně milovanou činností vlastníka lodě. Zatímco spouštění na vodu je optimistické, slibuje brzké zážitky, vytahování a zazimování je pesimistickou činností. K lodi se vydáváme jen proto, abychom se připravili o další možnost plavby.
Podávací čerpadlo, kontrola a výměna
Podávací čerpadlo, kontrola a výměna
Letos, jak to tak vypadá, nám sezóna začne asi o něco později, tak je čas kontrolovat i to co se běžně opomíjí. Dnes se zaměřím na podávací palivové čerpadlo. Pokud máte starší zabudovaný motor a je jedno jestli benzínový nebo naftový, najdete na něm mechanické podávací čerpadlo.