Rusové se snaží protlačit ropu na trh přes Egypt
Moskva hledá způsoby, jak dostat na trh ropu navzdory západním sankcím. Spojence našla v malém egyptském přístavu.
Do egyptského ropného terminálu El Hamra na pobřeží Středozemního moře byl 24 července dopraven náklad přibližně 700 tisíc barelů ruské ropy. O několik hodin později si podle údajů agentury Bloomberg z přístavu vyzvedlo zásilku další plavidlo.
Neobvyklý manévr ztěžuje vysledování konečné destinace nákladu. Jde ale o další zářez v přibývající řadě podobných případů, u nichž je patrná ruská snaha dopravit ropu na trh jakýmkoli způsobem, když ty dosud obvyklé jsou po invazi na Ukrajinu obtížné a zájemců o ruské zboží ubylo.
Promíchat, netřepat
Terminál El Hamra provozuje egyptská společnost Western Desert Operating Petroleum Co. Má šest nádrží, které pojmou 1,5 milionu barelů ropy, a jediné kotviště pro nakládku a vykládku. Terminál byl vybudován pro zpracování ropy vytěžené v egyptské Západní poušti, což vytváří možnosti pro míchání ruských barelů s místními.
Několik hodin poté, co první tanker - Crested - opustil El Hamru, dorazil další, Chris. Ten už byl v terminálu několik dní. Když 28. července konečně vyplul z El Hamry, byly jeho nádrže téměř plné, ukazují sledovací data. Loď zamířila k dalšímu terminálu Ras Shukheir, který se nachází na egyptském pobřeží Rudého moře. I tento terminál nabízí možnost míchání ruských s egyptských barelů.
Rusko již Egypt využívá pro tranzit mazutu. V případě terminálu El Hamra zatím není jasné, zda byl využit jednorázově, nebo se stane opakovaným překladištěm pro ruskou ropu.
Raději přítmí
Jak dále informuje Bloomberg, tankery převážející ruskou ropu již dříve prováděly překládku z lodi na loď u Ceuty, španělské enklávy v Maroku, a také ve středním Atlantiku. Volba lokality ukazuje, že jde o činnost, na kterou nemá být vidět. Tak složité operace se obvykle provádějí v chráněných lokalitách v blízkosti pobřeží.
Další přesun surového nákladu se zřejmě uskutečnil v červnu u Johoru poblíž Singapuru. Tato oblast se již stala místem překládky nákladu íránské ropy směřující do Číny.
Ještě letos má vstoupit v platnost embargo Evropské unie na přepravu ropy z Ruska a na poskytování pojištění a dalších přepravních služeb. Moskva tak bude dál hledat způsoby, jak dostat své zboží k odběratelům.
1305
Související články
Vrak Saddámovy megajachty slouží rybářům a hrají si v ní děti
Vrak Saddámovy megajachty slouží rybářům a hrají si v ní děti
Těžko hledat výmluvnější symbol. Neslavnou éru vlády iráckého diktátora velmi případně ilustruje vrak megajachty Al-Mansúr, kterou si Saddám Husajn spolu se dvěma dalšími loděmi objednal v 80. letech. Jachta, na jejíž palubu údajně Husajn ani nikdy nevkročil, byla potopena spojenci při invazi v roce 2003. Dnes slouží jako základna rybářům, zatímco jejich děti si v interiéru hrají na schovávanou.
Ať je, čí je, zabavte ji
Ať je, čí je, zabavte ji
Nejvyšší soud na Fidži dal americkým a fidžijským úřadům zelenou k zabavení megajachty Amadea v odhadované hodnotě 325 milionů dolarů, o jejímž vlastnictví se vedou spory. Rozhodnutí soudu tak připravilo půdu pro další právní spor, který má určit, zda je majitelem lodi sankcionovaný ruský miliardář Sulejman Kerimov, jak tvrdí Spojené státy.
Skrytý „půvab“ sankcí: Západ za údržbu jachet oligarchů může zaplatit miliardy
Skrytý „půvab“ sankcí: Západ za údržbu jachet oligarchů může zaplatit miliardy
Se zabavováním jachet ruských miliardářů není spojen jen pocit uspokojení z dobře namířeného zásahu do okolí ruského prezidenta. Prozaickou stránkou této činnosti je povinnost úřadů udržovat zabavený majetek v náležitém stavu.