Search
× Search
Rozpočet sólového jachtaře
Daniel Vodička

Rozpočet sólového jachtaře

Milan Koláček je sólový jachtař světové třídy. Kolik států se může pochlubit, že někoho takového má? My ano. Sice stát bez moře, ale máme chlapa, který dokáže šlapat na paty nejlepším.

Peníze nejsou to hlavní, to je jasný. Bez nich to ale v jachtingu nejde. Můžete vystoupat po žebříku do poloviny, ale na vrchol už bez nich nevylezete. A to je také Milanův problém.

Podívejme se na jeho rozpočet a porovnejme ho s ostatními.

120 000 EUR je rozpočet, se kterým se dá absolvovat plná sezóna ve třídě Figaro. Zdá se vám to hodně? 

Všechno něco stojí

Zápisné do třídy Figaro, stání lodi v maríně, opakované jeřábování během sezóny (například před Solo Normandie jen kvůli přeměření kýlu), přepravy lodě na závody, údržba závodní jachty, pronájem haly na zimní práce na lodi. Kvalifikovaný technik. Víte kolik stojí?

Plachty, abychom nezapomněli. Za sadu dáte ke 20 000 EUR. 

Dále je to například bezpečnostní výbava, která se musí často měnit, protože expiruje. Zdá se to jako prkotina, ale 1500 EUR vyletí, ani nevíte jak. A to se nebavíme o záchranném ostrůvku. 

Předepsaná lékárnička, která při offshore závodech vypadá jak záloha pro operační sál. 

A pozor, to jsme ještě nezačali trénovat. Společné tréninky, zaplatit trenéra na vodě, zaplatit chlapa na fyzickou přípravu, školení z meteorologie, práce s navigačním softwarem, školení práce se sofistikovaným autopilotem, bezpečnost, zdravověda…

Už je toho dost, ne? Stále to ani zdaleka není vše. 

Máte trénink v 50 uzlech větru a roztrhnete hlavní plachtu. Navíc vám uletí sonda windmetru. 2000 EUR letí komínem. Jedete na závody. Převoz lodě, převoz auta s vybavením, hotely před závodem, po projetí cílem.

Podívejte se, můžeme vypočítávat další a další věci, které jsou třeba a stojí nemalé peníze. To už ale nemá smysl.

Podívejme se raději na čísla

Rozpočty nejlepších týmů ve Figaru se pohybují kolem 250 000 EUR na loď a sezónu (například tým Macif má lodě dvě).
Milan má spočítáno, že dobrý rozpočet je pro něj 120 000 EUR. Mnoho věcí si umí udělat levněji.
Pokud vyjde Startovač (jako že to vypadá výborně), bude mít na sezónu 73 000 EUR. S tím se již se zatnutými zuby dá hlavní závod sezóny La Solitaire URGO Le Figaro udělat.

Co znamená se zatnutými zuby?

La Solitaire je čtyřetapový závod s etapami dlouhými kolem 500 mil. Jede se na krev, téměř bez spánku. Dojede se do cíle, loď je třeba připravit na další etapu, odpočinout si a znovu start. S rozpočtem 120 000 EUR může mít Milan technika, který se mu po projetí cílem o loď postará a připraví ji na další etapu. Milan si odpočine.
S rozpočtem 73 000 na technika nebude a Milan si bude muset loď připravit sám. O odpočinku si bude moci nechat jen zdát. Celý měsíc.

To je jen jeden detail. Bude jich mnohem více.

Pojďme si tedy říci, že 300 000 Kč, které chtěl Milan na Startovači vybrat, není strop. Že se mezi českými příznivci jachtingu vybere více. Že se vybere více a pomůžeme Milanovi, aby mohl plnohodnotně reprezentovat Českou republiku a nemusel přitom dřít na věcech, o které se v každém týmu stará vyškolený technik.

Čtenářů Lodních novin je cca 8000. Pokud pošle každý 100 Kč, bude i na přípitek v cíli. Pojďte do toho. 100 Kč nikoho nezabije a pomůže to nejen Milanovi, ale našemu jachtingu jako celku nakonec také. Úspěch je jak sněhová koule. Nabaluje se a přitahuje úspěchy další.

6850
Na horu