Revoluční záchranný systém Viking půjde do ostrého provozu
Nafukovací záchranné zařízení Viking Life Craft bude na Novém Zélandu nasazeno poprvé v praxi. Tamní provozovatel trajektů KiwiRail se rozhodl pro tuto technologii, která může ušetřit nejen místo na palubě, ale paradoxně také řadu životů námořníků, a to aniž bude kdy použita ke svému hlavnímu účelu.
Soustavu dánské záchranné technologie Viging LifeCraft tvoří čtyři nafukovací záchranné čluny pro 200 osob, skluzavky námořního evakuačního systému MES a plně elektrické motory Torqueedo pro pohon člunů. Aktivace soustavy je automatizovaná a digitalizovaná. Automatická je i kontrola funkčnosti, což zjednodušuje cvičení a zkušební procedury.
Kromě primární funkce záchrany životů má tato technologie oproti konvenčním řešením dvě přednosti. První z nich je kompaktnost - všechny komponenty se vejdou do jediné „bedny“, kterou lze umístit na palubu nebo zabudovat do boku trupu. Jelikož drtivá většina osobních lodí nemusí záchranné prostředky naštěstí nikdy použít, jsou mnohými majiteli lodí často považovány za nutné zlo, které jen zabírá spoustu místa. Toto řešení uvolní cenný prostor na palubě, který může být využit účelněji.
Druhým přínosem je zvýšení bezpečnosti posádky. Tu tyto automatizované systémy zvyšují tím, že u nich není nutné povinné cvičení se spouštěním záchranných člunů, které až příliš často končí pádem člena posádky z výšky do moře. Podle britské společnosti P&I v roce 2010 se nácvik spouštění záchranných člunů podílel jednou šestinou na všech úmrtích námořníků při výkonu povolání. Po zavedení technologie MES, kterou kromě Viking LilfeCraft nabízí například firma Survitec Seaheaven, volají i provozovatelé kontejnerových lodí.
Jako první ale bude mít technologii na svých lodích novozélandská KiwiRail, která ročně přepraví přibližně 800 tisíc cestujících mezi Severním a Jižním ostrovem Nového Zélandu. Půjde o lodě, které staví Hyundai Mipo. „Jde o nejmodernější bezpečnostní systém, který je navíc praktický, lehký i vizuálně přitažlivý,“ řekl Anders Ørgård, generální ředitel projekční společnosti OSK-ShipTech, která se podílí na stavbě nových trajektů KiwiRail.
Systém od výše zmíněné konkurenční firmy Survitec Seahaven bude možná brzy k vidění na nové sérii lodí společnosti Norwegian Cruise Line.
770
Související články
Doplavete ujíždějící jachtu?
Doplavete ujíždějící jachtu?
Plavete v moři daleko od lodě? Nebo daleko od břehu? Je to bezpečné? Jak rychle jste schopni doplavat ujíždějící jachtu?
Největší noční nepřítel
Největší noční nepřítel
Co je pro noční hlídku v kokpitu největší nepřítel? Víte co odrovná muže za kormidlem na následující čtvrthodinu?
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.