Revoluce? Nebo slepá cesta?
Německá loděnice Hanse představila na výstavě v Hamburku nový způsob pohonu u svého modelu Hanse 315. Elektrický motor je umístěn na listu kormidla a dává lodi nové manévrovací schopnosti.
Celý název nové třistapatnáctky je Hanse 315 e-motion rudder drive. Jachta je místo spalovacího motoru vybavena elektromotorem o výkonu 4 kW se sklopným lodním šroubem. Motor je nezvykle umístěn nikoli na trupu lodi, ale na listu kormidla.
Hlavní výhodou tohoto uspořádání je výrazné zlepšení manévrovacích schopností jachty. Samozřejmostí je navíc tichý chod bez jakýchkoli emisí.
Motor umístěný na kormidle usměrňuje proud vody ve směru, kterým je kormidlo natočeno. Rozsah kormidla byl rozšířen na 100° celkem a to umožňuje jachtě otočku kolem své osy. Při předním i zadním chodu motoru.
Při zajíždění k molu je možné záď lodi „dotáhnout“ přesně na zvolené místo u mola. To je výhodné především při silném větru.
Systém může být vybaven 2 – 4 Li-Ion akumulátory, se kterými se jachta na klidné vodě rozjede na rychlost 4,5 kn. Akční rádius je až 30 nm. Maximální rychlost je 6,1 uzlu, což je podobné, jako s dieselovým motorem. Akumulátory je možné v přístavu dobít za 3 hodiny.
Jachtu si můžete prohlédnout na výstavě Hanseboot v Hamburku v hale 6, na stánku C108 do neděle.
Výhody nového uspořádání
- O 100 kg nižší hmotnost
- Menší odpor při plavbě na plachty
- Bezhlučnost
- Bez emisí
- Minimální potřeba údržby
- Baterie je možné dobít v přístavu
Více informací zde.
Novinka určitě bude mít i své nevýhody. V tuto chvíli nás napadají dvě. Veškeré namáhání je přenášeno do kormidla. A druhé negativum? Přijdete-li o kormidlo, což je samo o sobě dost nepříjemné, přišli jste také o motor.
4575
Související články
Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Uplout za 24 hodin 420 námořních mil? Takovou porci zvládnou třeba posádky jachet IMOCA či velké trajekty. Málokdo by ale tento výkon s průměrnou rychlostí 17 uzlů očekával od malého člunu poháněného elektrickým motorem.
450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
Nejrůznější hybridní technologie nezadržitelně vstupují do lodních strojoven. Dosud však výhradně právě do strojoven, protože kombinace různých zdrojů pohonu se zatím týkaly jen vestavěných motorů. Změnu přináší švédská společnost Oxe Marine, která v únoru v Miami představila 450koňový závěsný hybridní elektro-dieselový motor, který je tak prvním takovým konceptem s vysokým výkonem.
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Studenti berlínské Technické univerzity z různých oborů spojili síly a pustili se do projektu pozoruhodného dvoutrupého plavidla, poháněného elektromotorem napájeným solárními panely. Cílem zhruba čtyřicítky studentů z 16 studijních programů je účast na červencovém závodu Monaco Energy Boat Challenge.