Radar, nejlepší pomocník pro kotvení
Připlujete v noci do zátoky a potřebujete zakotvit. S odhadem je to však v noci horší a vy se bojíte, abyste se ráno neprobudili na pláži. V takovém případě je radar nejlepší pomocník.
Máte-li na palubě radar, stačí si zmenšit RANGE na potřebné minimum (abychom viděli jen zátoku kolem nás) a v té chvíli si kurzorem snadno odměříme vzdálenosti od pobřeží. Také můžete použít VRM (variable range marker). Nastavíte si VRM na předpokládanou délku kotevního řetězu a v místě, kde chcete spustit kotvu, uvidíte, jestli se v krajních polohách dostanete až ke břehu, nebo jste v bezpečí.
Radar zobrazuje vzdálenost echa (odrazu pobřeží, bóje, jiné lodi) od vás. V tomto je velmi přesný.
Proč nejde použít mapový plotter?
I když je naše GPS pozice dnes velmi přesná, chyba může být ve zkreslené poloze míst na mapě. Jistě se vám již stalo, že jste podle plotteru pluli po pevnině, nebo že jachta stála v maríně jinde než ve skutečnosti. To je způsobeno zkreslením, ke kterému došlo při převodu starších map na mapy s mapovým datem WGS 84, které je univerzální pro přístroje GPS.
Podle mapového plotteru není dobré určovat vzdálenost ke břehu, protože ve skutečnosti může být naše pozice výrazně jiná.
8014
Související články
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Jak poznat bezpečné kotviště
Jak poznat bezpečné kotviště
Blíží se bouřlivé počasí a potřebujete bezpečné, ale opravdu bezpečné kotviště, kde máte záruku, že se chytnete. Jak takové kotviště vypadá? Co máme vlastně hledat?
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.