Radar nebo AIS
Není to tak dlouho, co tato otázka neexistovala. Na pořádné jachtě byl radar a bylo vhodné s ním umět zacházet. Dnes je tu ale systém AIS, které mnohé funkce radaru nahradí. Navíc v mnohem srozumitelnější formě a levněji. Pak tedy vyvstává otázka, jestli je radar zapotřebí.
Radar
Radar vysílá paprsky, které se po odrazu od překážky vrací zpět. Přístroj detekuje jejich odrazy a zobrazí na monitoru překážky, od kterých se paprsek odrazil. Překážkou může být pobřeží, ostrov, bóje, útes, ale i jiná loď.
AIS
Automatický identifikační systém pracuje na frekvenci VHF. Lodě přístrojem vybavené vysílají opakovaně svoji identifikaci a další důležité údaje, jako je poloha, rychlost, kurz, přístav, do kterého plují atd.
Jste-li vybaveni přijímačem AIS, všechny tyto údaje se vám zobrazí buď na samostatném monitoru, nebo přímo na mapovém plotteru.
Systémem AIS musí být vybaveny všechny lodě nad 300 GT. Menší lodě mohou, ale nemusí.
Menší lodě nemusí být AIS vybaveny vůbec, nebo mohou mít jen přístroj jednosměrný, který sice dokáže zachytit a zobrazit údaje z jiných lodí, sám ale nevysílá.
Co je lepší?
Již z výše uvedeného jasně vyplývá, že AIS nemusí mnoho věcí zobrazit. AIS zobrazuje jen lodě systémem vybavené, a to rozhodně nejsou všechny, které potkáte. AIS je vynikající pomůcka, jejíž výstupy jsou snadno pochopitelné. V husté mlze to ale není pomůcka stoprocentní.
Radar zobrazuje vše, od čeho se radarové paprsky odrazí. Útesy, lodě, bóje… Prostě vše. Interpretace monitoru radaru však vyžaduje určitou praxi. I když je dnes vše jednodušší, protože radarovou obrazovku je možné si promítnout na mapu na mapovém plotteru. Práce s radarem je složitější.
Ani radar však nemusí zobrazit všechny lodě v okolí. Například laminátové jachty odrážejí radarové paprsky jen lehce a nemusí být zachytitelné. Nejsou-li vybaveny dobrým radarovým odražečem.
Jen AIS
Plujete-li převážně přes den v Chorvatsku, nebo jinde ve Středomoří, většinou vám bude stačit jen AIS. Není všeříkající, ale bude stačit.
Radar a AIS
Vydáváte-li se do oblastí, kde panují časté mlhy, bude pro vás i radar velmi užitečným pomocníkem. Pomůže vám navíc i v místech, kde nemusí být mapy příliš přesné. Náměry a vzdálenosti prováděné radarem jsou velmi přesné, přesnější než GPS. Například při nočním příjezdu na kotviště je radar vynikajícím pomocníkem.
4938
Související články
Rastrové a vektorové mapy
Rastrové a vektorové mapy
V době elektronické navigace skončily papírové mapy někde hluboko v navigačním stolku. Celá navigace probíhá na monitorech mapových plotterů a mobilních telefonech. Pro bezpečnou plavbu je dobré o elektronických mapách něco vědět.
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Srážky se stávají (i v době AIS)
Srážky se stávají (i v době AIS)
Jak může dojít ke kolizi menšího tankeru a motorové superjachty dlouhé 63 metrů? Dnes, v době kdy jsou obě lodě vybaveny radarem, AIS a kdovíčím ještě? Výsledkem kolize byla škoda 7,9 milionu USD a potopený tanker.