Pyrotechnika na lodi a její použití, 1. část
Každý zkušenější kapitán ví, že se na plavidle nachází pyrotechnika, kterou můžeme v případě nouze použít pro přivolání pomoci. Co všechno bychom na lodi měli mít, jak se s jednotlivými záchrannými pomůckami pracuje a na co si dát pozor? Na to se zaměříme v následujících článcích.
Na úvod je důležité zmínit, že v praxi se setkáváme nejčastěji se třemi typy těchto nouzových prostředků. Padáčková raketa (tzv. emergency fire rockets), signální pochodeň (tzv.emergency flare), a dýmovnice (emergency smoke). Všechny jsou oficiálně uznávaným nouzovým znamením na moři (Příloha IV COLREG).
Oficiální označení je následující:
TYPE A - Emergency fire rocket
TYPE B - Multi star hand flare
TYPE C – Hand flare
TYPE D - Orange smoke
Počet jednotlivých signálních prvků na plavidle je dán oficiálním doporučením, které závisí na délce plavidla. Vždy je ale upraven lokálními předpisy dané země. Oficiální doporučení odkazuje na tyto počty:
6 m or less: 3 flares, not counting smoke signals
Between 6 m and 9 m: 6 flares, not counting smoke signals
Between 9 m and 12 m: 12 flares, at least half of which are not smoke signals
Over 12 m: 12 flares, at least half of which are not smoke signals
V dalším článku se již zaměříme na jednotlivé prvky a na jejich použití.
930
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Vojta Sládeček se podívá na COLREG a vysvětlí zajímavosti, které nejsou všem docela jasné. Přitom jde o kolize, o to, jak se jim vyhnout a v tom nejhorším případě pak o rozdělení viny, která se vždy dělí mezi oba zúčastněné.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?