Proč zemřel německý jachtař
V neděli jsme psali o krvavé nehodě, ke které došlo na charterové jachtě Capella u pobřeží ostrova Šolta nedaleko Splitu. Šestadvacetiletý mladík spadl z paluby jachty a skončil na lopatkách lodního šroubu.
Zdálo se těžko pochopitelné, jak by mladík mohl po pádu z paluby skončit hluboko pod trupem u lodního šroubu. Na facebookovém profilu Lodních novin se vedla diskuze o tom, jak k tomu mohlo dojít a nejpravděpodobněji se jevila varianta, že jachta nešťastníka nabrala pod trup, když pro něj couvala.
Jak k nehodě došlo
Podle dosavadních výsledků šetření je realita jiná. Mladík se rozhodl spustit na vodu pomocný člun, který ležel na přední palubě. Při spouštění však zavrávoral a spadl do vody, kde se vinou nešťastné náhody dostal pod trup jachty, přímo na lopatky lodního šroubu. Propeler mu způsobil velmi vážná zranění břicha. Příčinou smrti ale bylo utonutí. Zůstal uvězněn pod trupem lodi.
Podle informací, které máme k dispozici, si posádka jachty nevšimla jeho pádu přes palubu a tragickou nehodu odhalila až podle krvavé stopy za zádí.
Je třeba se poučit
Je velmi těžké si podobnou nehodu představit, představit si situaci, ve které se ocitla zbylá posádka na palubě. O podobných nehodách ale je třeba mluvit proto, abychom si z nich vzali ponaučení.
K něčemu podobnému může snadno dojít znovu. Kolikrát se stává, že je z přídě spouštěn člun a posádka se spoléhá, že se jí v nestabilní pozici na boku paluby podaří udržet rovnováhu. V takové chvíli je třeba mít na paměti, co se může stát. A nemusí to být zrovna člun. Kdo si zkusil spustit za plavby do vody kbelík na laně, aby vytáhl vodu na polití paluby, tak ví, že i malé vědro dokáže nepřipraveného námořníka stáhnout přes palubu.
To vše jsou důvody, proč je třeba promýšlet důsledky svého chování na palubě jachty a nejlépe vše konzultovat s kapitánem, který by měl mít alespoň o píď více zkušeností, než zbytek posádky.
9788
Související články
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
V sobotu muž na vodním vlétl mezi zakotvené lodě u břehů ostrova Koločep u Dubrovniku. Jedna žena byla v důsledku toho zraněna.
Vyvázání kotevní bóje a břeh
Vyvázání kotevní bóje a břeh
Jsou místa, kde se kotevní bóje nacházejí blízko pobřeží a jachty se vážou přídí na bóji a zádí na břeh. Příkladem je zátoka Brbinj, o které jsme před dvěma dny psali v souvislosti nehodou. Jak vypadá instalace a jak se na bóji váže?
Kdo má přednost pod mostem
Kdo má přednost pod mostem
Most ve Ždrelacu mezi Ugljanem a Pašmanem. Svědek mnoha zlomených stěžňů. Víte, kdo má pod mostem přednost?v