Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?
Důvod je jednoduchý. Jakmile snížíme rychlost, vítr začne stáčet příď jachty po větru, tedy na vedle stojící loď. Tam může hrozit nebezpečí, že do vedle stojící jachty vlétneme předním košem, nebo dokonce kotvou. Najedeme-li vedle vyvázané jachty těsně, opřeme se o její bok fendry a nic se nemůže stát. Je to bezpečné…
Pokud necháme větší mezeru mezi loděmi, hrozí, že vítr sfoukne naši příď na vedle stojící jachtu. Samozřejmě tomu můžeme zabránit motorem, ale je to obtížnější, než se o vedlejší loď opřít.
Grafika Lodní noviny
Ideální je podržet si příď kormidlem po větru a nechat se mírně snášet.
Najíždění proti větru
Při najíždění proti větru se stočíme mírně později, než by bylo nutné. Po srovnání lodě vůči molu stáčíme kormidlo po větru a blížíme se k lodi v závětří s tím, že kormidlem držíme příď proti větru a vítr celou loď mírně snáší bokem. Příď by nám takto neměla ustřelit a nakonec splujeme až na již vyvázanou jachtu. Při brždění dáme na jachtě s jedním listem kormidla kormidlo proti větru a tím posuneme záď po větru na vedle stojící jachtu.
Grafika Lodní noviny
Máme-li prostor, je snášení s kormidlem po větru velmi bezpečné.
Najíždíme po větru
Při najíždění po větru musíme věnovat velkou pozornost přídi. Po stočení kolmo k molu bude mít příď tendenci pokračovat v zatáčce a ustřelit po větru.
Stočíme se tedy o něco dříve a v okamžiku dotočení zatáčky stočíme kormidlo na opačný bok, tedy po větru. Toto vyložení kormidla zastaví snášení přídě a loď mírně poskočí bokem po větru. Následně rovnáme kormidlo, ale stále ho necháváme mírně po větru. Díky tomu splouváme k závětrné jachtě a držíme si příď proti větru.Při brždění dáme na jachtě s jedním listem kormidla kormidlo proti větru a tím posuneme záď po větru na vedle stojící jachtu.
Tím, že při couvání v bočním větru máme kormidlo stočené po větru, bráníme větru, aby nám sfoukl příď. Nemusíme mít příliš vysokou rychlost, přitom stále máme příď pod kontrolou. Je i možné tento manévr provést s rovným kormidlem, ale musíme mít více rychlosti. To si většinou mezi jachtami v přístavu nepřejeme.
Varování
Průběh manévru samozřejmě záleží na síle větru. Někdy je kormidla třeba více, jindy méně. Stejně tak s plynem. To, o čem zde mluvíme, je princip, který zabrání základním chybám. Samozřejmě nezabrání špatnému provedení správného manévru.
Vydavatel Lodních novin neručí za škody vzniklé špatným provedením správného manévru.
1420
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?