Proč se vysílačkou nedovoláte?
Vysílačku VHF najdeme na všech jachtách, ne vždy se s ní však někam dovoláme. Většinou není příčinou vadná vysílačka, zdrojem problémů jsou často antény. Problémy s anténou je relativně snadno možné odhalit.
Kontrola pohledem
Velmi často stačí, zkontrolovat anténu pohledem. Pokud je poškozena, na laminátové anténě jsou praskliny, kovová anténa je ohnutá nebo naprasklá, je dobré anténu vyměnit. Již tato poškození mohou mít na funkci antény vliv. Dále prohlédneme všechny konektory a ubezpečíme se, nejsou-li uvolněné nebo zkorodované. Nezapomeneme prohlédnout ani maximální možnou délku koaxiálního kabelu. Poškozený kabel vyměníme.
Test před vyplutím
Před vyplutím na vodu bychom měli vyzkoušet funkci naší VHF jednoduchým testem. Stačí si zavolat svému kamarádovi na jinou loď. Ne na nouzovém 16. kanálu. Zjistíme, jak dobře slyšíme druhou stranu a jak jsme slyšet my. Dále můžeme vyzkoušet naladit některou vzdálenou meteorologickou stanici. Když odmontujeme anténu, měli bychom ji přestat slyšet, nebo by měla být alespoň méně slyšitelná. Stačí zasunout konec konektoru do VHF a signál by se měl zlepšit. Pokud se signál ztrácí a objevuje při zatlačení na připojený konektor, je chyba v konektoru.
Změření kvality antény
Výkon antény a vysílačky je také možné jednoduše změřit. Jde samozřejmě o nejpřesnější test. K tomu slouží například ART – 3 Antenna Radio Tester od firmy Shakespeare, který není příliš drahý a zajistí maximální využití možností vysílačky. Přístroj měří výkon, který rádio dává, výkonnost antény a funkčnost přijímače. Přístroj je speciálně vyroben pro jachtaře, počítá tedy s maximálním výkonem 30 W.
Co pro případ nehody?
Pro případ nehody máme k dispozici dvě možnosti, ideální jsou na palubě jachty obě. V první řadě je to nouzová VHF anténa (např zde), kterou máme i s kabelem schovánu v podpalubí. Tyto antény nezabírají příliš místa, jsou skládací. Využijeme je především v případě zlomení stěžně. Druhým pomocníkem v nouzi je pak ruční vysílačka VHF, která by byla užitečná i pro komunikaci při záchranné operaci, nebo na záchranném ostrůvku.
10691
Související články
Co je třeba vědět o VHF, díl 3.
Co je třeba vědět o VHF, díl 3.
Ve třetím dílu seriálu o volání VHF se podíváme na to, jak mají vypadat bezpečnostní, urgentní a tísňové zprávy. Jak komunikovat v tísni, aby druhá strana rozuměla a mohla být ku pomoci.
Co je třeba vědět o VHF, 2. díl
Co je třeba vědět o VHF, 2. díl
V předchozím článku jsme si vysvětlili základní rozdělení nouzových zpráv. Nyní se zaměříme na správnou formu vysílání jednotlivých zpráv a přidáme některé málo známé zajímavosti.
Co je třeba vědět o VHF, 1.díl
Co je třeba vědět o VHF, 1.díl
Většina lodí, se kterými se běžně setkáme, musí být vybavena radiostanicí. Ve většině případů si začínající jachtaři musí kromě kapitánského kurzu dodělat ještě kurz radiooperátora. K dobrým mravům na vodě patří nejenom schopnost správného použití VHF, ale i znalost mezinárodně sjednocených volacích zpráv, které mají své určité priority. Dnes se zaměříme na základní typy nouzového volání.