Proč se nevyvazovat dlouhým lanem?
Stojíte zádí k molu. Metr od mola, ne dále. Na vazáku však máte lano dlouhé 10 metrů. Proč to není dobré a co to může způsobit?
Na charterových lodích si délku lan, která máte k dispozici, nevybíráte. Proto se vám výše zmíněné může stát. Neznamená to ale, že se s tím máte smířit. Jak si řekneme, i vy můžete problém s dlouhým lanem řešit. Pojďme si ale nejprve říci, co se může s dlouhým lanem stát.
Dlouhé lano způsobuje problémy při odplouvání.
První problém může nastat, že je dlouhé lano zamotané. Potřebujeme odjet, vítr nás snáší a na zádi je zamotané lano… Pomoc je jednoduchá. Než začneme odplouvat, lano si přerovnáme, zkontrolujeme ho.
Druhý problém je zaseknutí dlouhého lana na palubě jachty. Muže se zaseknout o vazák, o průvlak… také zde je řešení snadné. Kdo lano vypouští, kontroluje, jak se uvolňuje.
Pak je tu ale problém, který z lodi nevyřešíme. A dlouhé lano je k němu náchylnější než krátké. Lano kontrolujete, vypouštíte ho, ale jak sebou mrskne při opuštění lodi, udělá se na něm uzel. A co uzel udělá? Zasekne se v oku, za které jste byli vyvázáni. Kormidelník to neví, loď mu to strhne zpět a už se dějí věci… Možná už máte zkušenost.
S krátkým lanem je tato pravděpodobnost mnohem menší.
I krátké lano je dobré při odplouvání kontrolovat, nechat si ho projít rukou, abychom možnost vytvoření uzlu minimalizovali.
A ještě jedna rada na závěr. Jak udělat z dlouhého lana krátké?
Na lodi máte dlouhé vyvazovací lano, na konci je dračák a ten je hozený přes vazák. S tím se nedá nic dělat, ne? Dá. Je to snadné.
Dračák shodíte z vazáku a lano vyvážete (například v prostředku – podle potřeby) na vazák na zádi. A hned máte kratší lano. Jen dejte pozor, jestli je uzel na vazáku správně uvázaný. Často dochází k chybě, kdy se lidé vyvazují za nesprávný konec lana. Aby k tomu nedocházelo, je postup následný.
Připravím si potřebnou délku lana na vyvázání. Položím si ho na záď (v případě přistávání zádí). Zbytek lana protáhnu kolem zadního koše na vazák a vyvážu ho. Chybu neuděláte a máte připravenu jen potřebnou délku lana.
Mnoho dalších vychytávek pro manévrování v přístavech najdete v knize Přístavní manévry.
12109
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Umíte hodit vyvazovací lano?
Umíte hodit vyvazovací lano?
Víte, jak se správně hází vyvazovací lano, pokud ho potřebujete dohodit daleko?