Proč se nevyvazovat dlouhým lanem?
Stojíte zádí k molu. Metr od mola, ne dále. Na vazáku však máte lano dlouhé 10 metrů. Proč to není dobré a co to může způsobit?
Na charterových lodích si délku lan, která máte k dispozici, nevybíráte. Proto se vám výše zmíněné může stát. Neznamená to ale, že se s tím máte smířit. Jak si řekneme, i vy můžete problém s dlouhým lanem řešit. Pojďme si ale nejprve říci, co se může s dlouhým lanem stát.
Dlouhé lano způsobuje problémy při odplouvání.
První problém může nastat, že je dlouhé lano zamotané. Potřebujeme odjet, vítr nás snáší a na zádi je zamotané lano… Pomoc je jednoduchá. Než začneme odplouvat, lano si přerovnáme, zkontrolujeme ho.
Druhý problém je zaseknutí dlouhého lana na palubě jachty. Muže se zaseknout o vazák, o průvlak… také zde je řešení snadné. Kdo lano vypouští, kontroluje, jak se uvolňuje.
Pak je tu ale problém, který z lodi nevyřešíme. A dlouhé lano je k němu náchylnější než krátké. Lano kontrolujete, vypouštíte ho, ale jak sebou mrskne při opuštění lodi, udělá se na něm uzel. A co uzel udělá? Zasekne se v oku, za které jste byli vyvázáni. Kormidelník to neví, loď mu to strhne zpět a už se dějí věci… Možná už máte zkušenost.
S krátkým lanem je tato pravděpodobnost mnohem menší.
I krátké lano je dobré při odplouvání kontrolovat, nechat si ho projít rukou, abychom možnost vytvoření uzlu minimalizovali.
A ještě jedna rada na závěr. Jak udělat z dlouhého lana krátké?
Na lodi máte dlouhé vyvazovací lano, na konci je dračák a ten je hozený přes vazák. S tím se nedá nic dělat, ne? Dá. Je to snadné.
Dračák shodíte z vazáku a lano vyvážete (například v prostředku – podle potřeby) na vazák na zádi. A hned máte kratší lano. Jen dejte pozor, jestli je uzel na vazáku správně uvázaný. Často dochází k chybě, kdy se lidé vyvazují za nesprávný konec lana. Aby k tomu nedocházelo, je postup následný.
Připravím si potřebnou délku lana na vyvázání. Položím si ho na záď (v případě přistávání zádí). Zbytek lana protáhnu kolem zadního koše na vazák a vyvážu ho. Chybu neuděláte a máte připravenu jen potřebnou délku lana.
Mnoho dalších vychytávek pro manévrování v přístavech najdete v knize Přístavní manévry.
11965
Související články
Dotahování mooringu bez práce
Dotahování mooringu bez práce
Stále často vidíme v přístavech a marínách, jak je jachta vyvázána záďovými lany a na přídi si bowman při dotahování mooringu snaží uskřinout kýlu. Přitom je to zbytečné, vše je možné dělat bez námahy.
Vyvázání v přístavu do bouřlivého počasí
Vyvázání v přístavu do bouřlivého počasí
Jste vyvázáni v přístavu nebo maríně a předpověď slibuje bouřlivé počasí. Jak jachtu vyvázat, aby bylo stání v přístavu bezpečné a pohodlné?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Připlouváte bokem k molu, potřebujete zastavit, ale jste rychlí. Příliš rychlí. To je situace, která hrozí nepříjemným karambolem. Jak se takové chybě vyhnout?