Proč použít záměrnou chybu?
Někdy je lepší záměrně chybovat, než se snažit být přesný. Výsledek bude lepší, uvidíte! Co je to za hloupost? navigace má svoje fígle.
Záměrná chyba byla v navigaci často používána. Dnes s mapovými plottery již není tato metoda tak důležitá, ale stejně se najdou chvíle, kdy se může hodit.
Představte si fádní pobřeží bez výrazných orientačních bodů. Například písečná pláž. Na tomto pobřeží je vjezd do maríny. Úzký vjezd do přístavu ve vnitrozemí. Je hustá mlha a potřebujete ho najít. Plujete z moře přímo na tento vjezd. Přijedete k pobřeží a vjezd před vámi není. Co teď? Jste vpravo od vjezdu, nebo vlevo? Kam se máte vydat? Stala se chyba a vy nevíte, co dále.
Samozřejmě, situace i tak má řešení. Poplujete pár set metrů vpravo a pokud to tam nebude, vrátíte se zpět a vydáte se vlevo. Jednou vjezd najít musíte.
Je tu ale také druhá možnost. Metoda záměrné chyby. Z moře nepoplujete přímo na vjezd, ale záměrně poplujete vlevo (nebo vpravo, na tom nezáleží) od vjezdu. Jakmile jste u pobřeží, vydáte se podél pobřeží vpravo, až na vjezd narazíte. Vyhnete se tak nejistotě.
Možná si dnes řeknete, že už není tato metoda třeba, ale až budete například ve Finsku v mlze hledat úzký průliv mezi ostrovy, možná si vzpomenete.
5487
Související články
Rastrové a vektorové mapy
Rastrové a vektorové mapy
V době elektronické navigace skončily papírové mapy někde hluboko v navigačním stolku. Celá navigace probíhá na monitorech mapových plotterů a mobilních telefonech. Pro bezpečnou plavbu je dobré o elektronických mapách něco vědět.
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Který vrak je nebezpečný a který nikoli
Který vrak je nebezpečný a který nikoli
Vrak! Nebezpečí pro plavbu, ale také lákavý cílů dobrodruhů. Který vrak je pro nás nebezpečný a nad kterým můžeme bezpečně proplout? Vyznáte se ve znacích, které jsou na mapách pro vraky používány?