Proč pokládat ruku na kotevní řetěz
Proč při kotvení pohladit kotevní řetěz? Proč takové něžnosti ke kusu železa? Jak to zvýší bezpečnost kotvení?
Ne že by to bylo nutné vždy, ale někdy se to hodí. Kotevní řetěz přenáší k lodi to, to, co se děje s kotvou. Jsme-li dobře zakotveni, kotevní řetěz je klidný, necítíme na něm žádný pohyb. Vlečeme-li kotvu, na řetězu je cítit (často je to i vidět) škubání jak kotva poskakuje po dně. Obvykle to není dobrý signál a je třeba zakotvit znovu a lépe.
V některých případech ale neklid řetězu může mít jiný důvod. Změna směru větru znamená, že se jachta a s ní i celý řetěz přesouvají do nové polohy. Také tehdy může být výsledkem zmíněný neklid.
Jak poznat, jestli jde v konkrétním případě o vlečení kotvy, nebo o relokaci lodě a řetězu při změně větru? Samotná informace o pohybu řetězu není dostatečná. Je jen jednou informací z více, které jsou zapotřebí. Je to jen jeden dílek ze skládačky. Dílek, který je někdy důležitý. Nemusí to být vždy, ale někdy ano.
1483
Související články
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.